Tidningen skrev om leveransproblemen redan i april, då det nya lagret i Kjula hade levererat varor till Stora Coop i en dryg vecka. Främst handlade det om försenade leveranser eller leveranser som i vissa fall kom först dagen efter, vilket ställde till det för butiken.
– Vi ser det som ett övergångsproblem och jag tror att de håller på att arbeta ikapp, sade Jonas Lidhammar, butikschef på Stora Coop i Eskilstuna, då.
När tidningen besöker Stora Coop, Coop Triangeln och Coop på Sveaplan under onsdagen syns inte många tomma hyllor, men väl lappar kring charkvarorna som informerar kunder att leveranserna kan påverkas på grund av att Coop tagit en ny varuterminal i bruk.
När vi talar med två av butikerna hänvisar de till Coops presstjänst, som besvarar tidningens frågor via mejl. Therese Knapp är presskommunikatör på Coop.
– Läget på våra störningar varierar mellan butiker och dagar. Ibland flyter allt på bra, ibland har vi förseningar. De förseningar vi har i butiksleveranser beror på olika typer av intrimningsproblem i samband med att vi går igång med nya IT-system, en ny varuterminal och nya logistikflödet, skriver hon.
Det nya lagret togs i bruk redan i november i fjol och har stegvis börjat leverera varor till fler och fler butiker. Therese Knapp skriver att man hade räknat med vissa problem i början, eftersom det är en stor apparat som driftsätts. Sker det en fördröjning i leveranskedjan påverkar det i sin tur flera led, förklarar hon.
– I dagsläget ger vi ingen prognos för när vi är tillbaka i normalläge med att alla leveranser går exakt enligt plan. Vi kommer vara i upptrappningsfas en period till och vi får nog räkna med störningar ett tag till. Vi beklagar när det drabbar våra kunder och försöker förklara varför en viss vara kanske inte finns inne för stunden och när den ska komma in, skriver Therese Knapp.
Enligt henne har Coop en kontinuerlig dialog med de berörda butikerna.
– Vi upplever att det finns en blandning av stor förståelse för att det uppstår problem när vi startar en ny verksamhet och nya processer, samtidigt som butikerna givetvis är frustrerade när varorna inte kommer när de ska.