Tidningen har flera gånger tidigare berättat om planerna på ett sammanhållet cykelstråk mellan Hällbybrunn och Kvicksund. Projektet skulle delas upp i tre delar, men mittendelen – mellan Gröndal och Tumbo – har fått stryka på foten på grund av den stora mängden gravhögar från yngre järnåldern som finns längs sträckan.
I dagarna var det byggstart för sträckan Gröndal–Hällbybrunn. Mellan Tumbo husvagnar och Hemlaås ska en 2,7 kilometer lång gång- och cykelväg byggas intill vägen. Störst påverkan på trafiken blir det när arbetet om några veckor når Eriksborg, där vägen är smal. Då kommer ett körfält i taget att stängas av och trafiken regleras med trafikljus.
I samma projekt ingår också en ombyggnation av delar av E20-avfarten. Den största förändringen blir cirkulationsplatsen som anläggs på södra sidan av motorvägen. Dessutom ska avfarten från Örebrohållet bli lite vidare än den är i dag.
– Avfarten och cirkulationsplatsen ska vara klar i år. Vissa delar av gång- och cykelbanan kommer att pågå samtidigt, men färdigställs sommaren 2025, då läggs sista asfalten och allt snyggas till, säger Magnus Persson, projektledare på Trafikverket.
Under arbetet med cirkulationsplatsen kommer trafiken att kunna passera i båda riktningarna hela tiden.
– Vi bygger först ena halvan av cirkulationsplatsen och sedan byter vi sida och bygger andra halvan. Då kommer trafiken att flyttas om. Det kommer ändå vara ganska bra framkomlighet men sänkt hastighet.