Unga köper alkohol via sociala medier

I stället för att be okända vuxna på stan att köpa ut åt en på Systembolaget använder unga i dag sociala medier för att komma åt alkohol. Ett osäkert och potentiellt farligt tillvägagångssätt. "Man vet inte vad det är man dricker", säger Anna Raninen, strateg inom alkoholkonsumtion och hälsa på Systembolaget.

Unga använder i dag sociala medier för att köpa alkohol istället för att be okända vuxna att köpa ut. Den bilden har Anna Raninen som är strateg inom alkoholkonsumtion och hälsa på Systembolaget.

Unga använder i dag sociala medier för att köpa alkohol istället för att be okända vuxna att köpa ut. Den bilden har Anna Raninen som är strateg inom alkoholkonsumtion och hälsa på Systembolaget.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix / TT/ Janerik Henriksson/TT, Systembolaget

Eskilstuna2022-11-11 19:04

I går kunde tidningen berätta om Laura Greens 17-åriga dotter som i fredags fick uppsöka sjukvård efter att hon fått i sig misstänkt så kallad "fulsprit". Hon blev medvetslös och fick tillbringa natten på sjukhus.

Enligt Laura Green finns det personer i såväl Eskilstuna som Strängnäs som säljer alkohol till minderåriga via sociala medier. Hon misstänker att det som hennes dotter och de andra som blev dåliga på festen fick i sig kom via den vägen.

undefined
Köper man alkohol på sociala medier får man ofta en stor kvanitet och det är osäkert var alkoholen kommer ifrån, även om ettiketterna är välkända. Bilden har inget med artikeln att göra.

Att unga i Sverige får tag på alkohol via sociala medier bekräftas via den undersökning som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, gjorde på uppdrag av Systembolaget och som presenterades i våras. Den första i sitt slag.

– Vi ville ta reda på sociala mediers roll för unga och möjligheten för dem att få tag på alkohol. Vi vet från polisen, tullen och rapporteringen i media att det finns konton som säljer alkohol till unga där, säger Anna Raninen på Systembolaget.

I undersökningen har unga mellan 16 och 21 år fått svara på en rad frågor som kretsar kring köp av alkohol på sociala medier. I Sörmland hade fem procent av de tillfrågade handlat alkohol på sociala medier, en siffra som ser likadan ut i stora delar av landet. Stockholm, Uppsala och Västmanland sticker ut, där motsvarande siffror var 27, 17 respektive 16 procent.

– Det vanligaste är att de yngsta i undersökningen, 16- och17-åringar, köper alkohol på sociala medier. Det är de som har svårast få tag på alkohol av andra vuxna. För den gruppen kan det här vara en viktig kanal, säger Anna Raninen. 

undefined
Anna Raninen, strateg inom alkoholkonsumtion och hälsa på Systembolaget.

Det klart vanligaste sättet för unga att få tillgång till alkohol är genom äldre man känner, så har det sett ut över tid. Därefter kommer föräldrar som köper ut. Att köpa alkohol via sociala medier har, enligt Anna Raninen, till stor del ersatt tillvägagångssättet där unga frågar okända vuxna på stan om de kan köpa ut.

– Den andelen har sjunkit när den här möjligheten har uppstått, säger hon.

Även om siffran för unga som köper alkohol på sociala medier är förhållandevis låg bör den tas på allvar menar Anna Raninen. Av flera anledningar.

– De som köper alkohol via sociala medier tenderar att dricka mer än andra jämnåriga och det är ett problem. Vi vet att om man dricker mycket och börjar berusningsdricka tidigt i livet så finns det ett samband med alkoholproblematik senare i livet, säger Anna Raninen.

undefined
Det är på Snapchat och Instagram som de flesta unga köper alkohol.

Om man beställer alkohol på sociala medier så går det sällan att köpa en liten mängd. Det handlar ofta om en stor kvantitet vilket kan bidra till ett ökat drickande. Sedan har vi risken för att få i sig något skadligt.

– Det finns en osäkerhetsfaktor i att man inte vet vad det är man får. När man har bett någon okänd vuxen köpa ut har de ändå köpt från Systembolaget. På det sättet är det här ett nytt sätt, säger Anna Raninen.

Det finns ingen data kring risken för att köpa alkohol som är utspätt med till exempel metanol eller någon annan skadlig substans i undersökningen. Men man ser att den stora delen av det som säljs via sociala medier är billigare alkohol som är importerad från andra länder.

– Från polis och tull så vet vi att det förekommer så kallad fulsprit som är direkt farlig, säger Anna Raninen.

Snapchat vanligaste vägen

Fem procent av de tillfrågade unga mellan 16 och 21 i Sörmland svarade i undersökningen av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, att de någon gång har köpt alkohol på sociala medier.

Två procent hade gjort det senaste året och 13 procent hade fått alkohol via langare eller bekanta på sociala medier.

Snapchat och Instagram är de två överlägset vanligaste sociala mediekanalerna för unga att köpa alkohol visar underökningen.

Källa: can.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!