Elbolagen oense om var avbrottet startade

Under onsdagen drabbades Eskilstuna av ett omfattande strömavbrott. Enligt Eskilstuna Energi och miljö beror avbrottet pĂ„ en störning hos Vattenfall – men nĂ€r tidningen frĂ„gar Vattenfall meddelar de att det beror pĂ„ ett fel hos den lokala leverantören. "Vi Ă€r 100 procent sĂ€kra pĂ„ att felet var hos dem och de skyller pĂ„ oss", sĂ€ger Sara Jonsson, driftchef för elnĂ€tet pĂ„ EEM.

Enligt Sara Jonsson, driftchef för elnÀtet pÄ Eskilstuna Energi och miljö, ska orsaken bakom avbrottet nu utredas med hjÀlp av störningsfiler.

Enligt Sara Jonsson, driftchef för elnÀtet pÄ Eskilstuna Energi och miljö, ska orsaken bakom avbrottet nu utredas med hjÀlp av störningsfiler.

Foto: Privat

Eskilstuna2023-12-13 16:38

Vid 13-tiden pĂ„ onsdagen drabbades Eskilstuna av ett omfattande strömavbrott, dĂ€r cirka 10 000 kunder drabbades. Strax efter meddelade Eskilstuna Energi och miljö att strömavbrottet troligtvis löstes ut hos Vattenfall, som de fĂ„r sin el ifrĂ„n, och att de jobbade med en omkoppling av elnĂ€tet. 

Efter omkring 40 minuter var elen Ă„ter hos samtliga kunder.

– Men vi vet fortfarande inte mer om störningen hos Vattenfall, sĂ€ger Sara Jonsson, driftchef för elnĂ€tet pĂ„ EEM.

NÀr tidningen ringer Vattenfall bekrÀftar Markus Fischer, pÄ företagets presstjÀnst, att de haft en störning pÄ regionnÀtet i Eskilstuna. DÀremot hÄller det statliga företaget inte med om var problemet startade.

– Jag har pratat med vĂ„r driftcentral och enligt de ser det ut som att en störning i Eskilstuna Energi och miljös nĂ€t har gjort att en brytare i vĂ„r nĂ€tstation har slagit ifrĂ„n, sĂ€ger han.

Sara Jonsson pÄ EEM, blir inte helt förvÄnad nÀr hon hör Vattenfalls förklaring.

– Det var exakt likadant förra Ă„ret nĂ€r vi hade ett strömavbrott. Vi Ă€r 100 procent sĂ€kra pĂ„ att felet var hos dem och de skyller pĂ„ oss, sĂ€ger Sara Jonsson.

undefined
Enligt Sara Jonsson, driftchef för elnÀtet pÄ Eskilstuna Energi och miljö, ska orsaken bakom avbrottet nu utredas med hjÀlp av störningsfiler.

Det var den 22 december 2022 som omkring 12 000 kunder i Eskilstuna drabbades. Elen kopplades om till en annan elstation och kunderna kunde fĂ„ tillbaka elen efter 17 minuter. DĂ„ man inte visste orsaken bakom avbrottet var elen omkopplad i vĂ€ntan pĂ„ utredning. Trots felsökningar kunde ingen orsak faststĂ€llas och först tre veckor senare kopplades elen tillbaka.

– Vi vĂ€ntade jĂ€ttelĂ€nge med att spĂ€nningssĂ€tta för att hinna undersöka allt – men det fanns ju inget fel hos oss, sĂ€ger hon.

EEM tror att förra Ă„rets strömavbrott löstes ut pĂ„ regionnĂ€tet, dĂ„ allmĂ€nheten ska hört en smĂ€ll pĂ„ Vattenfalls elledning mellan Eskilstuna och Grönsta. Men eftersom Vattenfall dĂ„ – precis som nu – anser att det beror pĂ„ ett fel hos EEM, förblir avbrottet ett mysterium.

Nu ska det nya avbrottet utredas med hjÀlp av störningsfiler i hopp om att hitta en orsak den hÀr gÄngen.

– Vi skulle vilja pĂ„stĂ„ att de löste först och sedan trippade vi – och sĂ„ ska det ju inte heller vara. För Ă€r det ett fel pĂ„ ovanliggande nĂ€t ska inte vĂ„r ledning trippa, sĂ€ger Sara Jonsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!