Elbolagen oense om var avbrottet startade

Under onsdagen drabbades Eskilstuna av ett omfattande strömavbrott. Enligt Eskilstuna Energi och miljö beror avbrottet på en störning hos Vattenfall – men när tidningen frågar Vattenfall meddelar de att det beror på ett fel hos den lokala leverantören. "Vi är 100 procent säkra på att felet var hos dem och de skyller på oss", säger Sara Jonsson, driftchef för elnätet på EEM.

Enligt Sara Jonsson, driftchef för elnätet på Eskilstuna Energi och miljö, ska orsaken bakom avbrottet nu utredas med hjälp av störningsfiler.

Enligt Sara Jonsson, driftchef för elnätet på Eskilstuna Energi och miljö, ska orsaken bakom avbrottet nu utredas med hjälp av störningsfiler.

Foto: Privat

Eskilstuna2023-12-13 16:38

Vid 13-tiden på onsdagen drabbades Eskilstuna av ett omfattande strömavbrott, där cirka 10 000 kunder drabbades. Strax efter meddelade Eskilstuna Energi och miljö att strömavbrottet troligtvis löstes ut hos Vattenfall, som de får sin el ifrån, och att de jobbade med en omkoppling av elnätet. 

Efter omkring 40 minuter var elen åter hos samtliga kunder.

– Men vi vet fortfarande inte mer om störningen hos Vattenfall, säger Sara Jonsson, driftchef för elnätet på EEM.

När tidningen ringer Vattenfall bekräftar Markus Fischer, på företagets presstjänst, att de haft en störning på regionnätet i Eskilstuna. Däremot håller det statliga företaget inte med om var problemet startade.

– Jag har pratat med vår driftcentral och enligt de ser det ut som att en störning i Eskilstuna Energi och miljös nät har gjort att en brytare i vår nätstation har slagit ifrån, säger han.

Sara Jonsson på EEM, blir inte helt förvånad när hon hör Vattenfalls förklaring.

– Det var exakt likadant förra året när vi hade ett strömavbrott. Vi är 100 procent säkra på att felet var hos dem och de skyller på oss, säger Sara Jonsson.

undefined
Enligt Sara Jonsson, driftchef för elnätet på Eskilstuna Energi och miljö, ska orsaken bakom avbrottet nu utredas med hjälp av störningsfiler.

Det var den 22 december 2022 som omkring 12 000 kunder i Eskilstuna drabbades. Elen kopplades om till en annan elstation och kunderna kunde få tillbaka elen efter 17 minuter. Då man inte visste orsaken bakom avbrottet var elen omkopplad i väntan på utredning. Trots felsökningar kunde ingen orsak fastställas och först tre veckor senare kopplades elen tillbaka.

– Vi väntade jättelänge med att spänningssätta för att hinna undersöka allt – men det fanns ju inget fel hos oss, säger hon.

EEM tror att förra årets strömavbrott löstes ut på regionnätet, då allmänheten ska hört en smäll på Vattenfalls elledning mellan Eskilstuna och Grönsta. Men eftersom Vattenfall då – precis som nu – anser att det beror på ett fel hos EEM, förblir avbrottet ett mysterium.

Nu ska det nya avbrottet utredas med hjälp av störningsfiler i hopp om att hitta en orsak den här gången.

– Vi skulle vilja påstå att de löste först och sedan trippade vi – och så ska det ju inte heller vara. För är det ett fel på ovanliggande nät ska inte vår ledning trippa, säger Sara Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!