Det pratas ofta om den. Willysparkeringen vid Tivoliallén. Bilister som är rasande för den gula lappen som sätts fast på framrutan medan de är inne och handlar.
Vissa säger att de hinner få en parkeringsbot innan de knappt hunnit in för att påbörja sin handling. Enligt uppgifter till Eskilstuna-Kuriren har parkeringsvakten vid tillfällen suttit i en ostrajpad bil och bevakat vilka som kör in på parkeringen. Inom bara någon minut uppges p-vakten direkt varit framme och kollat om det ligger en p-skiva på instrumentbrädan.
Vi var tvungna att testa det här. Hur snabbt kan vi få en p-bot?
Svaret: Det gick inte.
Vi hade tur. För bara två minuter efter att bilen var parkerad hade den gula lappen kunnat vara vår. Men då en upprörd felparkerare ropade till sig parkeringsvakten kollades aldrig vår bil.
I drygt fem timmar, uppdelat på två dagar, befann vi oss på och runt parkeringen. Det resulterade i att vi nu kan avslöja hur parkeringsbolaget Svea p-service jobbar vid Willys Smeden.
En gång i timmen är en parkeringsvakt på parkeringen. Ibland ställer personen sin bil bakom en container så att det är svårt för övriga bilister att se att de är på plats.
P-vakten tar sedan ett varv och kollar samtliga bilar. En bot tar cirka 40 sekunder att dela ut. När varvet är färdigt åker han till Balsta idrottsplats och parkerar. Mellan 30 och 40 minuter står bilen där innan det är dags att återvända till Willys. Samma process återupprepas gång på gång.
Innan vi avslutade vår kartläggning försökte vi ställa några frågor till parkeringsvakten.
– Jag kan inte svara på några frågor. Jag gör bara mitt jobb, svarade han.
P-vakten hänvisade oss till sina chefer. I ett försök att få tag på Svea p-service fick vi via företagets kundtjänst en mejladress.
– Dit kan du skicka frågorna så får de ta ställning om de vill svara.
Tio frågor skickades (samtliga hittar du längst ner i faktarutan). Vi var tydliga med att vi helst vill ställa frågorna över telefon. Mejlet skickades den 22 december. Fortfarande har inget svar kommit.
I en tidigare intervju som inträffade sommaren 2022 svarade företagets verksamhetschef, Alexander Temiz, på kritiken så här:
– Vi förhåller oss till reglerna som alla andra parkeringsföretag så vi skiljer väl oss inte från andra.
För att få något typ av svar kring arbetssättet på Willysparkeringen har vi därför pratat med Mariann Tönnesen. Hon jobbar som parkeringssamordnare på Securitas i Malmö. Men framförallt: Mariann Tönnesen har också blivit framröstad till Sveriges bästa parkeringsvakt.
– Det kom som en chock, säger hon över telefon om utmärkelsen.
Hon låter inte jätteimponerad när vi beskriver Svea p-sevice arbetssätt. Det skiljer sig en del från Securitas, säger Tönnesen.
– För vissa överträdelser ger vi en p-bot direkt. Till exempel om vi säger att du står utan tillstånd på en handikapplats så är det en lapp direkt, då finns det ingen kontrolltid. Men annars har vårt företag som policy att vänta minst sex minuter.
Men bara för att ett annat företag delar ut en p-bot snabbare innebär det inte att de gör något fel.
– Det ligger på bolagen att själv avgöra hur många minuter man vill ge. Vissa ger fyra minuter, andra ger fem minuter. Det varierar för att det inte finns inskrivet i någon lagstiftning.
Vi har också sett på den här parkeringen att p-vakten ibland gömmer sin bil bakom en container.
– Jag tycker det är tramsigt, rent utsagt. Man ska vara transparent med sitt yrkesutövande och det här är ett servicejobb i första hand. Att springa och gömma sig ... nej, då handlar det bara om att tjäna pengar.
Tönnesen tycker att det är ett problem att varje parkeringsbolag har sina egna policys, regler och arbetsmetoder.
– Det här ska styras mycket högre upp. Här borde regeringen ta ställning om det ska krävas en utbildning för att utföra sådana här jobb på privat tomtmark. Där måste man angripa problemet, så att alla får samma lagrum att arbeta efter.
För bara någon vecka sedan blev hon "jagad" av en bilist i flera kilometer innan kollegorna fick stopp på personen. Att vara parkeringsvakt kan ibland betyda att man är väldigt utsatt och de påverkas av hur andra i branschen jobbar.
– Därför förespråkar jag att man måste se det som ett serviceyrke. Om en annan p-vakt missgynnar bilisterna så drabbar det mig i det långa loppet. Jag har mött människor där de i princip vill skära halsen av en bara de ser en.