Väg 53 sydost om Eskilstuna ska byggas om och delvis få ny sträckning. Från Stenkvistarondellen in mot stan kommer vägen att ledas öster om den nuvarande vägen och återansluta vid gamla infarten till Lilla Nyby.
Där börjar också en ny gång- och cykelväg, som sträcker sig parallellt med vägen upp till Viptorp, där en ny cirkulationsplats ska anläggas.
Den gamla vägen kommer att finnas kvar, men Trafikverket lämnar över väghållaransvaret till kommunen.
Planerna på att bygga om Malmköpingsvägen började ta form redan 2015. Bakgrunden är att sträckan är olycksdrabbad, saknar cykelbana och att de närboende utsätts för buller av de runt 6 000 fordon som passerar varje dygn.
Ursprungligen var tanken att bygget skulle dra igång år 2020, men planerna sköts upp både en och två gånger på grund av bristande finansiering av projektet. Men nu har den nya vägplanen fastställts av Trafikverket och enligt den är byggstarten nu planerad till 2024.
– Det finns möjlighet att överklaga planen innan den vinner laga kraft. Vi har fått in lite synpunkter under arbetets gång, men inget som indikerar att någon kommer att överklaga, säger Camilla Karlsson, projektledare för vägplaneskedet på Trafikverket.
Flera alternativa sträckningar har utretts, både öster och väster om den nuvarande vägen, men valts bort på grund av påverkan på jordbruksmark, naturvärden och fornlämningar. Sträckan som nu har valts bedöms vara den mest optimala.
– Det kommer att bli betydligt bättre framkomlighet och trafiksäkerhet. I dag är den här vägen ingen säker miljö, säger Camilla Karlsson.
Längs dagens sträckning ligger ett 40-tal bostadshus som enligt Trafikverket dagligen utsätts för trafikbuller över riktvärdena. Den nya sträckningen ska medföra att bullerstörningarna minskar. Den ska också inverka positivt på det intilliggande Natura 2000-området Vilsta, som också är naturreservat, tack vare att vägen flyttas längre bort. Även i övrigt bedöms projektet ha små konsekvenser för naturmiljön.
Projektet har inte bara blivit mer långdraget än planerat, utan även dyrare. Ursprungligen nämndes en kalkyl på 69 miljoner kronor. År 2019 hade den beräknade totalkostnaden stigit till cirka 100 miljoner kronor. I början av 2021 hade siffran stigit med ytterligare 20 miljoner. Enligt den nyligen fastställda vägplanen beräknas projektet kosta Trafikverket 130 miljoner kronor.