Klockan 23.26 i fredags kom larmet till Räddningstjänsten i Eskilstuna. Enligt den första uppgiften brann det i en personbil och troligen satt det en person kvar i bilen. Om bussen hade några passagerare var okänt.
Runt åtta minuter senare var räddningstjänstens första enhet på plats. Då brann det i båda fordonen. Personbilen som var kraftigt demolerad efter kollisionen var helt övertänd.
Spekulationer om att den gasdrivna bussen skulle vara orsaken till den våldsamma branden kan delvis tillbakavisas.
De gasdrivna bussarnas gastankar sitter på taket. Tankarna är försedda med säkerhetsventiler med säkringar som smälter vid en viss temperatur, och då släpper ut gasen. Det görs för att trycket inte ska bli för högt och orsaka en explosion.
I det aktuella fallet ska branden ha startat i personbilen och spridit sig till bussens innandöme, värmt upp gastankarna varpå hettan löst ut smältsäkringarna. Då det samtidigt brann i bussen antändes den utsläppta gasen.
–Det blir väldigt stora lågor, säger Viktor Danielson, brandingenjör vid räddningstjänsten.
Utifrån vad han sett på bilder, hört från sina kollegor på räddningstjänsten och fått till sig indirekt via uppgifter från poliser som var på plats, orsakades branden inte av exploderande gastankar.
Ett vittne har berättat om "en extrem explosion". Vad kan du säga kring det?
– Det var inga explosioner så länge vi var där. Men det finns mycket som kan låta vid en bilbrand. När däck och andra trycktankar smäller låter det högt.
Hur förklarar man att personbilen började brinna?
– Det finns mycket brandfarlig vätska i bilar som drivs med bensin eller diesel, men jag vet inte hur det var i det här fallet. Vid vissa tillfällen kan bränslet antända, men det sker långt ifrån vid varje trafikolycka.
Olyckan som fick dödlig utgång för föraren av personbilen kommer att utredas av flera instanser.
Särskilda åklagarkammaren har inlett en förundersökning kring misstankar om tjänstefel från polisens sida.
– Vi (räddningstjänsten) kommer att göra en utredning kopplat till vår insats och Trafikverket brukar utreda dödsolyckor i trafiken, säger Viktor Danielson.
Hur tror du att det hade gått om bussen haft passagerare?
– Det har brunnit rejält i bussen och mycket hade hängt på om passagerarna hade kunnat utrymma själva, som busschauffören gjorde. Annars hade det blivit... problem.