Läkarbesök på vårdcentralen – var god vänta!

Alla ska kunna erbjuda en läkartid inom tre dagar från att du ringer. Det gör ingen av Eskilstunas vårdcentraler till 100 procent. Det senaste halvåret har några av dem blivit bättre, medan andra försämrat tillgängligheten. Nya arbetssätt och lättakut kortar köerna rejält.

Väntetiderna till att komma på läkarbesök på vårdcentralerna i Eskilstuna varierar. Ingen av dem lever upp till vårdgarantin, som ger patienten rätt att få träffa en läkare inom tre dagar efter samtal med vårdcentralen. Sex av tio når upp till en 75-procentig eller högre tillgänglighet.

Väntetiderna till att komma på läkarbesök på vårdcentralerna i Eskilstuna varierar. Ingen av dem lever upp till vårdgarantin, som ger patienten rätt att få träffa en läkare inom tre dagar efter samtal med vårdcentralen. Sex av tio når upp till en 75-procentig eller högre tillgänglighet.

Foto: TT

Eskilstuna2023-11-07 13:31

Region Sörmland och alla övriga regioner ska enligt lag erbjuda vårdgaranti åt den som omfattas av regionens ansvar. Bland annat har en person som kontaktar primärvården för ett nytt eller försämrat hälsoproblem rätt till en medicinsk bedömning av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom tre dagar.

Sedan tidningens förra granskning av Eskilstunas sammanlagt tio vårdcentralers tillgänglighet för ett halvår sedan – då med februaris siffror – har det blivit både bättre och sämre för den patient som önskar ett läkarbesök.

undefined
Vårdcentralen City har en framgångsfaktor i sin lättakut, som frigör läkartider till bokade, längre besök.

Fortfarande är City bäst i klassen och kan erbjuda nästan alla sina patienter en snabb läkarbedömning. 

– Anledningen till att vi når så fina siffror är i första hand vår lättakut, med drop in-verksamhet. Till den kan patienten söka själv, får i regel träffa en läkare samtidigt och får därmed en medicinsk bedömning redan dag noll, har distriktsläkare Magnus Gustafsson tidigare förklarat.

– Med det här systemet frigör vi på lättakuten tid för kollegor som kan ta emot bokade, längre besök – och får nöjda patienter och en hög tillgänglighet i andra änden.

Fröslunda har på ett halvår lyckats gå från 46 till 89 procents tillgänglighet vad gäller fysiska läkarbesök, bland annat tack vare att personalen mer effektivt nu styr patienten till rätt profession. 

undefined
Marie Eschner, verksamhetschef på Fröslunda vårdcentral, där personalen jobbar intensivt med att effektivt styra patienterna till rätt yrkeskategori. På så sätt frigörs fler läkartider till dem som kontaktar vårdcentralen och behöver boka en tid. "Primärvården måste våga prova nya vägar och tänka nytt, i stället för att bara göra som vi alltid gjort."
undefined
Vårdcentralen Snabbdoktors Mahmoud Almohtasib konstaterar att medan den ett år gamla vårdcentralen växer snabbt kan det vara svårt att hinna rekrytera i samma takt.

Till dem som i höst har en lägre tillgänglighet hör privata Snabbdoktor AB. Läkaren och vd:n Mahmoud Almohtasib kommenterar siffran.

– Det är egentligen inga konstigheter. Tack vare vår primärvårdsmodell har vi vuxit oerhört snabbt under vårt första år. Det kräver förstås mer personal, och rekryteringar kan ta tid. Vi har nu anställt ytterligare sjuksköterskor och läkare som börjar under hösten och vintern.

Han poängterar också svårigheten i den här typen av jämförelser av data. Vissa skillnader i statistiken kan exempelvis bero på hur vårdcentralerna registrerar sina siffror. Och det är dessutom inte alltid patientens vilja att komma så snabbt som möjligt till ett läkarbesök.

Det kan skilja sig ganska rejält mellan hur en vårdcentral klarar att erbjuda ett läkarbesök inom lagens ram, och hur snabbt patienten kan få komma till övriga professioner på vårdcentralen. Det handlar exempelvis om sjukgymnast, arbetsterapeut, kurator, psykolog och sjuksköterska. 

undefined
Om vårdenheten inte kan erbjuda en tid inom vårdgarantins tidsgräns ska patienten informeras om det och erbjudas vård hos en annan vårdgivare utan extra kostnader.

Vårdcentral och andel fysiska läkarbesök inom tre dagar i september/i februari (medicinsk bedömning inom tre dagar i september oavsett yrkeskategori)

  • Achima Care Eskilstuna: 75/75 procent (71 procent)
  • Achima Care Fristaden: 75/51 (74)
  • City: 94/97 (88)
  • Fröslunda: 89/46 (83)
  • Gallerian: 63/63 (60)
  • Skiftinge: 79/87 (71)
  • Smeden: 74/52 (46)
  • Snabbdoktor: 63/75 (63)
  • Torshälla: 71/81 (62)
  • Tunafors: 75/80 (69)

Snittet för Eskilstunas vårdcentraler är 76 procent, i Sörmland 78 och i riket 88 procents tillgänglighet.

Det är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, som regelbundet sammanställer statistik över hur landets vårdcentraler sköter sig. De senaste siffrorna gäller för september i år. Patienter som blivit erbjudna en kontakt inom vårdgarantins tidsgräns men som själva valt att vänta längre, till exempel för att få komma till en viss läkare, är exkluderade ur vårdgarantistatistiken.

Vårdcentralen Norra Eskilstuna öppnade i somras och ingår ännu inte i statistiken.

Vårdgarantin 0-3-90-90

Omfattar kontakt med primärvården samma dag (mäts i telefontillgänglighet), medicinsk bedömning i primärvården inom tre dagar, ett första besök i den planerade specialiserade vården inom 90 dagar samt operation/åtgärd i den planerade specialiserade vården inom 90 dagar.

Om vårdenheten inte kan erbjuda en tid inom vårdgarantins tidsgräns ska patienten informeras om det och erbjudas vård hos en annan vårdgivare, inom samma eller i annan region, och ska inte leda till någon merkostnad för patienten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!