"En person som kontaktar primärvården för ett nytt eller försämrat hälsoproblem har rätt till en medicinsk bedömning inom tre dagar. Bedömningen ska göras av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal", säger hälso- och sjukvårdslagen.
Tidningen, som tidigare granskat hur vårdgarantin i sin helhet efterlevs i Sörmland, samt hur Eskilstunas vårdcentraler klarar telefontillgängligheten, har tittat närmare på om patienter i primärvården i Eskilstuna vid behov får träffa en läkare inom de tre utlovade dagarna.
Svaret är genomgående nej. Närmast är Sörmlands största vårdcentral, City, med 18 638 listade patienter 2022. City lyckas erbjuda en medicinsk bedömning inom tre dagar till 97 procent av de patienter som hör av sig och önskar få träffa en läkare.
Jobbar ni på något speciellt sätt med tillgängligheten?
– Ja, vi gör ju det, säger Magnus Gustafsson, distriktsläkare på City.
– Statistik är nu inte alltid hela sanningen. Men anledningen till att vi når så fina siffror är i första hand vår lättakut, med drop in-verksamhet. Till den kan patienten söka själv, får i regel träffa en läkare samtidigt och får därmed en medicinsk bedömning redan dag noll.
– Alla fall kan förstås inte bedömas på lättakuten utan måste bokas in till ett läkarbesök. Men med det här systemet frigör vi som arbetar på lättakuten tid för kollegor som kan ta emot bokade, längre besök – och får nöjda patienter och en hög tillgänglighet i andra änden.
Enligt Magnus Gustafsson besöks vårdcentralen Citys lättakut av 30–55 patienter dagligen på vardagarna. Här kan man förutom läkare få träffa sjuksköterska och sjukgymnast.
– Antalet besök varierar lite med infektionsvågorna. För några veckor sen hade vi ett högt tryck på lättakuten, nu är det lite lugnare.
Vårdcentralen City driver även en primärvårdsjour i sina lokaler helgtid.
I botten på jämförelsen hamnar vårdcentralen Fröslunda, där Marie Eschner är chef.
– Tillgängligheten är en väldigt viktig och komplex fråga, som vi faktiskt sedan tre veckor jobbar extra intensivt med. Vi styr om och byter arbetssätt, med tydligare registrering så att personalen verkligen har koll på att rätt patienter bokas till läkare, medan andra besökare bättre tas omhand av en lämpligare personalkategori på vårdcentralen. Om vi bara slentrianmässigt bokar alla sorters åkommor till läkare, ja då tar ju tiderna snabbt slut.
– Det ska bli intressant att se vad vårt arbete gör för siffrorna i vårdgaranti-statistiken. Nu har vi både lediga akuttider och ledigt för bokning de närmaste sex veckorna att erbjuda.
14 546 personer är listade på vårdcentralen Fröslunda, som också har en lättakut.
– Ja det är vi och City som har drop in-verksamhet. Vi har ett snitt på 20 patienter om dagen på lättakuten måndag till fredag.
Vårdcentral och andel fysiska läkarbesök inom tre dagar (medicinsk bedömning inom tre dagar oavsett yrkeskategori)
- Achima Care Eskilstuna: 75 procent (67 procent)
- Achima Care Fristaden: 51 (50)
- City: 97 (94)
- Fröslunda: 46 (42)
- Gallerian: 63 (60)
- Skiftinge: 87 (77)
- Smeden: 52 (50)
- Snabbdoktor: 75 (73)
- Torshälla: 81 (62)
- Tunafors: 80 (76)
Snittet för Eskilstunas vårdcentraler är 70 procent, i Sörmland 77 och i riket 87 procents tillgänglighet.
Siffrorna gäller februari i år, och är sammanställda av Sveriges kommuner och regioner.