Elsparkcyklar som både körs och parkeras på trottoarer, föräldrar som skjutsar sina barn – och barn som kör utan hjälm. Det är vanliga syner i både Eskilstuna och andra städer med gott om elsparkcyklar.
Nu har NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, genomfört en enkät i 16 olika städer där elsparkcyklar hyrs ut, bland annat i Eskilstuna. Svaren avslöjar vilka kunskaper som finns – och inte finns – gällande dessa fordon. Och kunskapsluckorna visar sig vara stora.
- 65 procent svarade att de inte känner till eller känner sig osäkra på reglerna.
- 33 procent känner inte till att barn under 15 år ska ha hjälm enligt lag.
- 22 procent vet inte att det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel.
- Nästan 30 procent har inte koll på förbudet att köra på gångbanor och trottoarer.
- 23 procent vet inte att det är förbjudet att parkera på gångbanor, trottoarer och cykelbanor.
Resultatet förvånar inte Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på NTF i Sörmland.
– Nej, tyvärr inte. Man ser hela tiden elsparkcyklar stå parkerade mitt i cykelbanan och då inser man att de flesta inte förstår vad det innebär att framföra det här fordonet.
Elsparkcyklar lyder under nästan exakt samma reglemente som cyklar. Det betyder att de ska framföras på cykelbana om sådan finns, annars på gatan. Däremot inte på gångbana eller trottoar. Fordonet ska ha bromsar och ringklocka, samt reflexer och lysen om de körs i mörker. Man får inte parkera på gång- eller cykelbana om det inte finns en särskild uppställningsplats. Barn under 15 år ska ha hjälm.
– Den enda skillnaden mot cykelreglerna är att man inte får skjutsa på en elsparkcykel, vilket man kan få på en cykel. Elsparkcykeln är gjord för en enda person, säger Lars Nordquist.
Ansvaret att ha koll på reglerna faller på elsparkcyklisten själv.
– Man är skyldig att ta reda på vad som gäller för fordonet man framför. Vi har försökt få uthyrningsföretagen att hjälpa till att sprida information, men de har inte varit jättesugna. De tjänar ju pengar på det här, säger Lars Nordquist.
Som tidningen skrev nyligen fick 1 700 personer i Sverige vård för brutna kroppsdelar efter olyckor med elsparkcyklar mellan april 2019 och december 2022.
– Olyckorna skenar iväg och har ökat med 20 procent mellan 2021 och 2022. De flesta är singelolyckor, där man helt enkelt har drattat omkull. På en cykel med 26-tumshjul kan man köra över en trottoarkant utan problem, men med elsparkcykelns små hjul räcker det med små hål i gatan för att man ska ramla. Dessutom går de i 20 kilometer i timmen. De flesta cyklar bara i 7-8 kilometer i timmen, det är en väldig skillnad, både om man själv ramlar och om någon blir påkörd, säger Lars Nordquist.
Han har flera förslag för att minska olycksrisken med elsparkcyklarna. Han vill blockera hyrfordonen från att köra fortare än 7 kilometer i timmen på exempelvis gångfartsområden, och helt göra det omöjligt att köra in på vissa platser. Han har också ett förslag för att hindra fyllekörningarna med elsparkcykel.
– Man skulle kunna stänga av dem så att de inte fungerar alls efter klockan 24 på natten, så att man inte kan ta dem hem från krogen. Att vingla iväg med en elsparkcykel i 20 kilometer i timmen när man är berusad, det är obra.
Lars Nordquist ser dock inte bara problem med elsparkcyklarna.
– Rätt använda är de vanvettigt mer miljövänliga än att köra bil.