Krögaren från Eskilstuna byter bana – startar skidmärke

Folk från hela Sörmland gick man ur huse för att äta på hans Makkara yksi, men i februari stängde den populära krogen dörrarna för gott. Sedan dess har den multibegåvade Eskilstunasonen fått många frågor från nyfikna Sörmlandsbor om vad han ska syssla med härnäst.

Anton Pohjolainen är känd bland lokalbefolkningen i Eskilstuna efter att ha drivit den populära krogen Makkara yksi i fyra år. Idag bor han i Stockholm, och tidningen träffar honom i "1000 skis" kontor vid Mariatorget.

Anton Pohjolainen är känd bland lokalbefolkningen i Eskilstuna efter att ha drivit den populära krogen Makkara yksi i fyra år. Idag bor han i Stockholm, och tidningen träffar honom i "1000 skis" kontor vid Mariatorget.

Foto: Felix Olsson

Eskilstuna2021-10-24 20:22

Innan han öppnade Makkara yksi 2017 reste Anton Pohjolainen som 15-åring till Åre för att gå hotell- och restauranglinjen på gymnasiet. Studierna följdes av flytt till Stockholm där han skapade sig en karriär inom krogvärlden. Efter ett par år i huvudstaden bytte han bana helt och började plugga dokumentärfilm och arbeta i tv-branschen, för att sedan i helt eget regi driva sin krog i Eskilstuna i fyra år.

Nu kan Anton Pohjolainen avslöja sitt nya projekt: han är vd för det alldeles nylanserade skidmärket "1000 skis" som han startat tillsammans med några av skidvärldens absoluta toppnamn. 

– Jag har fått väldigt mycket frågor om vad jag gör nu ända sedan vi sålde krogen. Det är smickrande att folk är nyfikna, men jag har inte riktigt kunnat prata om det förens nu, säger han.

undefined
"1000 skis" är Anton Pohjolainen, Alex Hackel, Pär Hägglund, Lucas Stål Madison, Alric Ljunghager och Magnus Granér.

När Anton Pohjolainen ska beskriva resan från krögare till vd pekar han på den enda röda tråden som löpt genom alla delar av hans liv: skidkulturen.

– På samma sätt som med rockmusik, skateboardåkning eller löpning så gifter du dig som skidåkare in i ett sammanhang, och jag kan rekommendera det här sammanhanget till alla som söker efter ett. Det är en väldigt stor puck att ta tag i, men vi vill verkligen involvera alla typer av människor i den här kulturen, oavsett ålder, kön, etnicitet. Alla ska kunna känna en tillhörighet här.

undefined
De helröda skidorna påminner inte om något annat på marknaden. Anton Pohjolainen förklarar att det finns en tydlig hållbarhetstanke bakom designen.

"1000 skis" har skapat ett enormt engagemang inom skidkulturen på väldigt kort tid. Skidproffsen som tillsammans med Anton Pohjolainen driver företaget är inte kända från den klassiska, tävlingsinriktade delen av kulturen, utan från den estetiska, konstnärliga och inte sällan rebelliska. Tillsammans sitter gruppen bakom företaget på erfarenhet inom allt från grafisk formgivning till företagsutveckling och hållbarhetsfrågor.

– Alla dessa viktiga bitar fanns på plats. Min roll blev att vara spindeln i nätet. Jag klev in som vd i företaget, och kan se allt ur ett helikopterperspektiv efter att ha drivit företag i fler år. Eftersom att jag själv inte är professionell skidåkare kan jag även bidra med andra perspektiv och nyanser.

undefined
"1000 skis" har nyligen etablerat sig i en egen kontorslokal vid Mariatorget i Stockholm.

"1000 skis" har en mycket ovanlig estetik som grundar sig i företagets skarpa fokus på miljö och hållbar utveckling, vilket Anton Pohjolainen menar gör dem unika inom industrin.

– Vi har en väldigt stark hållbar miljöprofil. En del av skidornas design är att inte skapa lust att konsumera i onödan – skidorna är och kommer alltid vara helt röda, och avsaknaden av grafisk profil gör att folk inte kommer känna köplust bara för att grafiken uppdateras. 

– En annan är att många företag idag bygger skidor efter kön. Många märken tar herrskidor, gör dem mindre, färgar dem rosa och kallar dem för tjejskidor. Vi tycker inte skidornas design ska baseras på huruvida du är kille eller tjej, tvärtom vill vi jobba mot att involvera fler tjejer i en mansdominerad industri.

undefined
"Det känns som att hela mitt liv går att koppla till en gemensam nämnare, och det är skid- och snowboardåkning," säger Anton Pohjolainen.

Skidorna byggs i Sverige och företaget samarbetar med Sveriges forskningsinstitut för hållbar tillväxt, som analyserar vilka komponenter man kan byta ut mot mer hållbara alternativ.

– Vi bygger våra skidor i Åre skidfabrik med förnybar energi, vilket skiljer oss från många andra som använder kolkraft. Om jag säger att vår ambition är att skapa världens mest hållbara skida så är vi på god väg, säger Anton Pohjolainen.

Anton Pohjolainen

Ålder: 29 år

Från: Eskilstuna

Bor: Södermalm, Stockholm

Familj: Mamma, pappa och två systrar

Aktuell: Som vd för nystartade "1000 skis"

Du som vill veta mer: Följ resan på @1000skis på Instagram

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!