Elsparkcykelanvändningen ökar i många delar av Sverige, inte minst i Eskilstuna där fyra aktörer är verksamma idag, efter att två lämnat staden. I takt med att elsparkcykelföretagen växer så ökar också antalet olycksfall där åkdonet är inblandat.
– I Sörmland är uppskattningsvis var tredje cykelskada kopplad till elsparkcyklar. Vi befarar att tendensen pekar på en högre andel framåt. Även om vi hittills har fått in relativt få personskador befarar vi att flera personskador kommer att anmälas. De vi hittills har fått in har varit otäcka ansiktsskador, säger Robert Petterson, chef skador privat på Länsförsäkringar Södermanland.
Det regelverk som styr elsparkcykelanvändningen idag följer samma bestämmelser som Transportstyrelsen tagit fram för att reglera användningen av permobiler och andra hjälpmedel för funktionshindrade.
– Regelverket säger att det ska vara tillåtet för personer med en funktionsvariation att köra på trottoarer och gågator. Vi märker idag att det är många som blir irriterade när det är elsparkcyklar som kör på gågatorna, men så länge de kör i gångfart så bryter det inte mot någon regel. Regelverket har inte riktigt hängt med, säger Björn Thunblad, gruppchef för trafikpolisen i Eskilstuna.
Elsparkcyklar får köras på samma sätt som andra cyklar – om de uppfyller kraven för att vara en cykel. Detta innebär att elsparkcykeln måste vara konstruerad för en maxhastighet på 20km/h med en motor på max 250 watt. Polisen arbetar för att stävja sparkcyklisternas framfart på gatorna, men stöter på problem när de kontrollerar huruvida elsparkcykeln faktiskt är en cykel eller har en motorkapacitet som klassas som moped – och som då följer andra regler.
– Vi utför kontroller och gör mätningar när vi ser ett fordon som kör för snabbt. Men problemet är att det krävs avancerad utrustning för att kunna göra en kontinuerlig mätning på motorn, och den utrustningen har vi inte i Eskilstuna. Vi har bra kunskap inom polisen i Eskilstuna, men vi ställs inför utmaningar eftersom fordonen ser olika ut från olika företag, säger Björn Thunblad.
Eskilstuna kommun välkomnar alla elsparkcykelbolag som vill etablera sig i kommunen – men upphandlade avtal för tjänsten saknas. Istället har man tagit fram en avsiktsförklaring som samtliga parter ingår. I den beskrivs bland annat vilka zoner sparkcyklarna får parkeras och hur felparkerade elsparkcyklar ska hanteras.
– Avsiktsförklaringen är inte bindande utan är en överenskommelse som bägge parter äger rätt att ensidigt avsluta med en månads uppsägningstid. De bestämmelser som finns är att elsparkcykelföretagen måste söka tillstånd hos polisen för markupplåtelse, vilket är bestämda platser för första gången man ställer ut cyklarna. När cyklarna används och parkeras så omfattas de inte längre av tillståndet, säger Stefan Brolin, trafikhandläggare på trafikenhet i Eskilstuna.
När ett fordon klassas som en cykel så följer samma regelverk som vid cykelanvändning. Detta innebär bland annat att det inte finns någon lag som fastslår att man måste bära hjälm om man är över 15 år eller att det är olagligt att köra elsparkcykel onykter.
– Ja, man får köra påverkad men om man gör det kan man bli påtalad för vårdslöshet i trafik. Men det kan bara klassas som rattfylleri om fordonet är klassificerat som moped, och då behövs en teknisk undersökning för att säkerställa det. Vi kan inte göra utandningsprov om vi inte misstänker att det är en moped. Är det någon som kör onykter så kan vi inte göra en alkoholmätning där och då – här hänger inte lagstiftningen riktigt med, säger Björn Thunblad.
Länsförsäkringar Södermanland har i dagsläget ingen dokumentation över antalet olycksfall där alkohol varit inblandat. Däremot kan det vara en aspekt som tas med i bedömningen vid en skadeanmälan.
– I avvaktan på mer statistik befarar vi ändå att olycksfall och skador där alkohol är inblandat kan komma att öka under sommaren, säger Robert Pettersson.
Exakt hur många elsparksrelaterade olyckor som rapporterats till polisen är i dagsläget svårt att svara på.
– Jag tror det finns ett stort mörkertal. För att kunna rapportera i våra system kan det vara så att fordonet fortfarande står som cykel, även om det är en elsparkcykel. Jag vågar inte säga hur det ligger till, säger Björn Thunblad.