Under måndagen började en av Trafikverkets entreprenörer att inventera vägtrummor längs Malmköpingsvägen. Arbetet pågår mellan avfarten till Viptorp och Stenkvistarondellen.
Arbetet kommer att beröra kortare sträckor i taget. Ett körfält stängs av där arbetet pågår, hastigheten begränsas till 30 kilometer i timmen och trafiken regleras med flaggvakter, vilket innebär att det kan uppstå köer framför allt i rusningstid.
– Men arbetet kommer främst att pågå under kvällar och nätter för att inte störa, säger projektledaren Filip Lindström på Trafikverket.
Inventeringen ingår i en förberedande fas inför att hela vägsträckan ska byggas om och delvis få ny sträckning, vilket tidningen berättat om tidigare. Byggstarten planeras till slutet av nästa år.
På onsdag kväll börjar sedan ett beläggningsarbete på E20, mellan avfarterna vid Folkesta och Gröndal. Mellan klockan 20 och 06 under två nätter kommer en körriktning i taget att stängas av. I stället leds trafiken om via Folkestavägen medan sträckan fräses upp och asfalteras om.
Att just den här vägsträckan måste få ny beläggning beror på att den bara har ett körfält i vardera riktning och all trafik kör på samma ställe.
– Det gör att vägbanan slits och blir spårig. Där det är två plus en-väg vandrar trafiken mer i sidled, säger projektledaren Andreas Borg på Trafikverket.
Senast sträckan fick ny beläggning var 2012.