Tuna Park har blivit ett viralt fenomen på Tiktok där syskonen Charbel och Ritta Zako står bakom viraliteten. Det är där syskonparet gör intervjuer med barn som befinner sig på köpcentrumet. Miljontals människor har sett intervjuerna och nu är köpcentrumet i allas flöden i sociala medier.
I en intervju med tidningen riktar nu centrumledningen kritik mot innehållet som publiceras på Charbel och Rittas Tiktok-konton.
– Tuna Park som varumärke står inte bakom det här kontot och innehållet som publiceras. Vi vill inte förknippas med innehållet i klippen som producerats på köpcentrumet och som ligger till grund för trenden. Jag är inte emot virala fenomen och det är häftigt att se vad som kan hända på sociala medier. Men med det virala kommer också ett ansvar, säger Veronica Gustafsson och fortsätter:
– Det är inget fel med att skapa innehåll som blir viralt men det är också viktigt att påpeka att det är barn med i deras videos. Det förekommer att barnen kränker varandra både i klippen och sedan i kommentarsfälten. Det är på många sätt problematiskt. I samband med att Tuna Park har blivit viralt har det även stundtals förekommit störningar för våra verksamheter, där både dåligt omdöme och attityd förekommit hos barn och ungdomar som samlats på området.
Syskonparet Charbel Zako, 17, och Ritta Zako, 18, håller inte med om kritiken som riktas mot dem.
– Vi har försökt att få kontakt med köpcentrumets ledning för att få fortsätta med det vi gör och eventuellt få till ett samarbete. Men svaret vi fått är att ledningen inte uppskattar det vi gör, säger Ritta Zako.
Vad tror ni att det beror på?
– Jag vet faktiskt inte. Om jag var ägare och någon hade lyckats med det vi har gjort skulle jag uppskatta det. Vi har också fått till oss att ledningen tycker att det pågår mobbning i våra videos. Men allt är bara på skoj och barnen skämtar bara med varandra, säger Charbel Zako.
Ritta och Charbel Zako har även medverkat i en intervju i Aftonbladet. Det är något som Veronica Gustafsson är kritisk till.
– Jag ser problematik i att media, nu även ni, lyfter fram den här händelsen som något positivt. Viraliteten i sig kan man tycka är något häftigt men det är fortfarande barn som kränker varandra. Som förälder själv kan jag också känna en oro för de barn som är med i klippen. Det som känns som en kul grej när man är på Tuna Park och hänger med sitt kompisgäng, kanske inte känns lika bra i magen när man ska gå och sova på kvällen och klippet blivit viralt på TikTok.
Syskonparet berättar att det flertalet gånger har hänt att barn i deras videos har ångrat sin medverkan. Men då plockas klippet bara ned från deras konto.
När tidningen träffade Ritta och Charbel Zako kom det flera barn som flockades runt Tiktok-stjärnorna. Något som även det har skapat störningar på köpcentrumet.
– Vi har haft en dialog med dem och pratat om att intervjuerna får ske på platser där de inte stör verksamheten. När de befinner sig på platsen sker det mycket runt omkring intervjuerna. Det blir rörigt och väldigt stora folksamlingar runt dem, säger Veronica Gustafsson.
Charbel och Ritta Zako:
– Anställda som jobbar på Tuna Park tycker att vi stör och att det blir för många barn här. Men vi har aldrig bett barnen att komma hit och vi kan inte undvika det.
I era videos syns barn med mycket pengar på sig och de pratar om varandras "stora rumpor". Ser ni någon problematik i det?
– Det är inte problematiskt, människor kan inte ta skämt. Folk är för känsliga och tar åt sig för minsta lilla grej. Det finns betydligt värre saker på sociala medier och vi har såklart också en gräns för vad vi väljer att publicera. Pengarna är inte riktiga och används i klippen för att skapa en nyfikenhet, säger Charbel Zako.
Veronica Gustafsson avslutar med en uppmaning:
– Min uppmaning är till de föräldrar som vet att ens barn ofta är på Tuna Park. Prata med dem om vad de gör när de är här och intressera er för vad de lägger ut och konsumerar på sociala medier. Som vuxna ska vi såklart inte vara rädda för sociala medier och fenomen som blir virala, men det är också vår uppgift att lotsa våra barn in i vuxenlivet med rätt värderingar och respekt för andra. Både i verkliga livet och på sociala medier.