Nya regler för parkeringarna vid Ica Maxi och Tuna Park

Från och med årsskiftet ska det finnas möjlighet att ladda sin elbil vid vissa befintliga byggnader vilket bland annat berör parkeringarna vid Ica Maxi och butikerna vid Tuna Park.

ICA Maxis butikschef Peter Slagbrand och Trophis vd Jan Björk säger båda att det redan i dag finns fler laddningspunkter än vad som kommer att krävas från och med årsskiftet.

ICA Maxis butikschef Peter Slagbrand och Trophis vd Jan Björk säger båda att det redan i dag finns fler laddningspunkter än vad som kommer att krävas från och med årsskiftet.

Foto: Pressbild / Eskilstuna-Kuriren / Joachim Sorbe

Eskilstuna2024-09-08 09:28

Nyheten i korthet

  • Den 1 januari nästa år börjar nya krav gälla för vissa befintliga byggnader. De som har fler än 20 parkeringsplatser ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
  • Sedan tidigare kräver lagstiftningen att nybyggda byggnader med mer än tio parkeringsplatser ska ha minst en laddstolpe och ledningar framdragna till 20 procent av parkeringsplatserna.
  • De nya reglerna kan vara en utmaning för mindre verksamheter, men de stora parkeringarna vid ICA Maxi i Skiftinge och Stora Coop vid Tuna Park är redan väl förberedda på förändringarna.

Sedan 2021 ställs det krav på att det ska installeras viss laddningsutrustning när det byggs nya byggnader och när byggnader byggs om på ett sätt som påverkar parkeringarna. Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än tio parkeringsplatser ska ha minst en laddstolpe och ledningar framdragna till 20 procent av parkeringsplatserna. 

Dessutom börjar krav gälla för vissa befintliga byggnader den 1 januari nästa år. Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser ska ha minst en laddningspunkt för elfordon. Kraven finns i plan- och byggförordningen. 

undefined
Laddplatser vid parkeringen utanför Stora Coop vid Tuna Park.

Som tidningen tidigare rapporterat kan det nya kravet om att befintliga byggnader måste ha minst en laddningspunkt innebära en utmaning för mindre verksamheter. När det gäller de stora parkeringarna vid Ica Maxi i Skiftinge och Stora Coop vid Tuna Park så är de däremot väl rustade inför det nya kravet. 

Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi, berättar att fastighetsägaren Ica Fastigheter redan har satt upp inte mindre än 14 snabbladdare på parkeringen som har totalt cirka 400 platser. 

– Det tar 15-20 minuter att ladda en hel elbil så man kanske inte behöver ha så många fler i dagsläget. 

undefined
ICA Maxis butikschef Peter Slagbrand. "I dag så har ju vi fler laddplatser än vad vi har full beläggning till", säger han.

Peter Slagbrand tycker att det känns som att lagstiftningen kommer att intensifieras fram till 2027. 

– Personligen tycker jag kanske att efterfrågan bör komma först innan man sätter lag på att vi ska ha laddplatser på alla platser. Då blir det ju bara en kostnad. 

undefined
Laddplatser på parkeringen vid ICA Maxi.

– I dag så har ju vi fler laddplatser än vad vi har full beläggning till. 

– Som det är nu känner vi att vi är framtidssäkrade i alla fall några år framåt. Sedan vet man ju inte om det börjar säljas mer elbilar i en framtid. 

Stora Coop vid Tuna Park är hyresgäst hos fastighetsägaren Trophi Fastighets AB som har ansvar för parkeringsplatserna. Jan Björk, vd Trophi, säger att företaget kommer att uppfylla lagkraven. Trophi äger och förvaltar 1 091 parkeringsplatser inom volymhandelsområdet på Tuna Park. Gallerians parkeringar är då inte inräknade. Det finns i dag fyra snabbladdare och fyra destinationsladare på Trophis parkeringar. 

undefined
Jan Björk, vd Trophi. "Vi har diskussioner om fler laddpunkter", säger han.

Planerar ni att sätta upp fler laddpunkter? 

– Vi har diskussioner om fler laddpunkter. Framförallt destinationsladdare. Parallellt följer vi nyttjandet av snabbladdare och kan komma att komplettera med snabba laddare om behovet uppstår, säger Jan Björk. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!