Enligt statistik för februari i år har vårdcentralen Torshälla en tillgänglighet på 81 procent till fysiska läkarbesök för nytt besvär inom tre dagar.
Men flera listade patienter till bland annat Torshälla hör av sig till tidningen och menar att det här inte kan stämma.
"När man ringer kan man inte boka någon tid hos sin läkare. Man får stå på en väntelista, hänvisad att vänta på en bokningstid", säger en person. En annan förklarar:
"Efter en till två veckor får man en kallelse med en tid om ytterligare ett antal veckor. Det har varit så under lång tid i Torshälla och jag och många andra har bytt eller funderar på att byta vårdcentral."
Verksamhetschef Anna Östmark reder ut begreppen.
– Vi har inga väntelistor för medicinsk bedömning till någon profession. Däremot har vi väntelistor för uppföljningar exempelvis för diabetes, lungsjukdomen kol, psykiska ohälsa eller fysisk aktivitet vid en kronisk diagnos.
– På läkarmottagningens väntelista sätts nästan uteslutande årskontroller upp. Och enstaka uppföljningar läkaren önskar, eller besök efter remiss från annan vårdinrättning.
Däremot ser Anna Östmark med personal en oro i att inte hinna med sina väntelistor som önskat, när de behöver vara tillgängliga enligt vårdgarantin.
– Då räcker inte resurserna till för att hinna med våra uppföljningar i den utsträckning vi skulle vilja. Men vi blir inte bestraffade ekonomiskt om vi inte klarar vårdgarantin, så vi har inget skäl till att skapa siffror som ser bättre ut än verkligheten.
Hon påminner också om att vårdgarantin omfattar en medicinsk bedömning av legitimerad personal och att grundtanken är att den som bäst är lämpad att göra den bedömningen också är den i första hand som ska göra det.
– Det innebär att de flesta medicinska bedömningar kan göras av annan personal än läkare. Och vårdgarantin omfattar alltså inte alla patienter som söker vården för något besvär. De patienter som i den första bedömningen får egenvårdsråd ingår exempelvis inte.
– Många patienter känner en trygghet i att just en läkare gör en bedömning, men vi har många professioner inom vårdcentralen som har minst lika goda eller till och med bättre kunskaper inom sina specialområden, säger Anna Östmark.