Sandhya Mathur, 32, tog över stafettpinnen – eller kanske snarare glasspinnen – när den tidigare fabrikschefen Igor Papec lämnade glassfabriken, för ett nytt toppjobb som Unilevers glasschef i östra Europa.
Vid ingången till kontoren, sitter en uppsjö välbekanta affischer uppsatta. Det är varje års lansering av GB-glassar från förr som gjorts i Sverige. De nostalgiska bilderna öppnar ofta för frågan om vilken favoritglass olika besöker har. Själv svarar utan att tänka.
– Sandwichglassen är och har alltid varit min personliga favorit, säger hon.
Hon fortsätter att berätta om glass i Indien, landet hon flyttade från för fem år sedan.
– Det finns så många glassar som är detsamma. Förutom Sandwich är också Nogger och Cornetto extremt populärt i Indien. Det är spännande att se att det inte bara finns i Sverige, utan över hela världen, säger Sandhya Mathur.
Senare ska hon visa hur Sandwich-glassen tillverkas, men först är det ombyte som gäller, med skyddsskor, skyddsoverall, hårnät och skäggskydd (för somliga).
Sandhya Mathur är utbildad ingenjör och arbetade tidigare på Pepsi i Indien i fem år, då främst med hållbarhets- och arbetsmiljöfrågor. Detta är saker hon även arbetat med inom Unilever. Men de senaste åren har varit en stor omställning på ett annat sätt.
– Sverige, en annan arbetskultur, en annan kultur – allt har varit nytt för mig. Men det har varit en väldigt spännande resa, säger hon.
Innan flytten hade hon ingen koppling till Sverige. Det var efter att hennes man, som jobbar med IT på Amazon, flera gånger reste till Sverige i jobbet, som han fick förslaget om att flytta till landet i norr. Och med det tog Sandhya Mathur tjänstledigt från läskjätten, och paret flyttade inledningsvis till Malmö.
Efter fyra månader bestämde de sig för att stanna. Sandhya Mathur började på SFI för att lära sig svenska, och lämnade snart en intresseanmälan till Unilever och fick jobb på glassfabriken i Flen.
I dag bor de i Gnesta, men de har också bott i Flen under en period.
– Jag brukar säga till mamma, att jag först bodde i New Delhi med 20 miljoner människor, till Sverige med tio miljoner människor totalt. Och nu är jag i Flen. Det är en stor kontrast, även för mig, säger hon.
På frågan om vilken hennes ambition är som ny chef, är hennes svar tydligt:
– Ofta vill nya chefer komma in och göra stora förändringar, men så jobbar inte vi. Vi strävar efter stabilitet, och det är också det viktigaste för mig, säger Sandhya Mathur.
Hon beskriver också ett enormt engagemang och driv hos sina kollegor.
– Det var den första känslan jag fick när jag började här. Jag har aldrig sett så stort engagemang i mitt liv. Det är roligt att se hur man brinner för jobbet och att GB har så stor betydelse i deras liv, ofta med flera generationer tillbaka i Flen. Det sprider glädje, och det kommer ni också märka när vi går in i fabriken, säger hon.
På fabriksgolvet är det högljutt, man får stoppa in öronproppar i öronen. Sandhya Mathur vandrar runt längs de bergochdalbaneliknande maskinerna och småpratar glatt med kollegorna på fabriksgolvet. Olika glasspaket viner förbi i hög hastighet på transportbanden.
I en maskin hänger Sandwich-glassarna och dinglar på rad. Just dessa kommer inte säljas i Sverige, utan i Storbritannien och på Irland under namnet Iceberger.
I fabriken tillverkas alltså många glassar till utlandet, som inte lanseras på den svenska marknaden, utan i stället anpassade till exempelvis britternas smaklökar. Och det är likadant åt båda hållen. Till exempel lanseras bara lakritsglassar i dagsläget till länder i norden.
– Lakrits är inte en favorit för mig, men jag tror man kan lära sig tycka om den. Många här älskar lakritsglassen, säger hon.
Förra veckan vann GB antipriset som årets matbluff med glassklassikern Big pack vanilj. Kritiken handlar om att bolaget har ändrat receptet, för att minska klimatpåverkan, genom att byta ut mejeriprodukter mot ärtprotein. Men det hela tar Sanya Mathur med en klackspark.
– Det är inget konstigt. Det är naturligt att stora företag kommer med nyheter och innovativa lösningar. Men det är bra, vi fick lite gratis marknadsföring, säger hon med ett leende.