I slutet av sommaren träffade tidningen flera föräldrar till Häradsbarn som oroade sig över hur fort det stundtals kunde gå på gamla E20, i dag väg 900, genom samhället.
Skyltarna säger max 50 km/h.
Men föräldrarna hävdade att många överskred hastigheten, vilket inte minst skapade oro när barnen skulle ta sig till bussen på morgonkvisten.
De två hållplatserna ligger på andra sidan vägen jämfört med den huvudsakliga bebyggelsen.
På ena stället finns en undergång men på det andra – Kumla Härad – saknas såväl undergång som övergångsställe och vettig belysning.
Häradsbon Malin Rohdin kontaktade länsstyrelsen. I brevet skrev hon att hastigheten genom Härad för barnens bästa borde sänkas till 40 eller helst 30 km/h.
Nu har hon fått avslag. Varken Trafikverket eller polisen förordade en förändring.
Polisen tar ändå situationen på allvar.
Vid en kontroll den 14 oktober utfärdades – inom loppet av 78 minuter – 15 böter för hastighetsöverträdelser, där bilarna framfördes i spannet 56–81 kilometer/h. Någon måste då ha fått sitt körkort återkallat.
– Polisen får många tips om var vi borde stå och kolla trafiken, säger Peter Henriksson när tidningen hänger med honom och kollegerna Ulrika och Peter vid veckans kontroll i Härad.
– Det kan räcka med ett samtal från tidningen så åker vi ut. Det passade bra i dag, tillägger han.
Polisens fordon står inne på Nybyggarvägen och är nästintill omöjliga att upptäcka för de bilar som kommer åkandes på gamla E 20, i synnerhet från Strängnäshållet.
Peter (som inte vill uppge sitt efternamn) står med laserkameran som möjliggör att fånga upp syndare inom en 400-metersradie.
Det innebär att trafikanterna med marginal passerat 50-skyltarna.
– Flest fortkörare har kommit från Strängnäshållet, säger Peter.
Totalt bötfälldes nio förare, merparten låg på hastigheter från 60 till 69 km/h.
– Då är det så klart en överträdelse med bred marginal och som kostar några tusenlappar i böter, säger Peter.
Vilka förklaringar har förare som ni vinkat in?
– I dag blev ingen arg, utan de säger att de suttit i andra tankar.
Blir folk upprörda annars?
– Det händer, men de flesta tar ansvar för sina handlingar.
Gruppchefen Peter Henriksson har samma bild:
– Folk sitter i andra tankar, de har bråttom till jobbet. Tonen är ofta god.
Trots att nio förare bötfälldes anser inte Peter Henriksson att torsdagens drygt timslånga kontroll stack ut.
– Det har inte gått superfort. Det finns värre ställen än Härad.
Men ni har inte stått här i rusningstrafik?
– Jag tror inte att det skulle hända mer då. Ju fler fordon, desto tjockare trafik.
Maria Andersson, ordförande i Härads hembygdsförening och mamma till flera barn, är bekymrad över trafiksituationen.
– Mitt yngsta barn får inte gå över vägen vid Kumla Härad ensam, där är det becksvart, utan måste stiga på bussen vid Överåsvägens hållplats, säger hon.
Vad säger du om polisens närvaro i torsdags?
– Man gör ju nästan vågen. Jag har inte sett dem här ofta. Men en stor eloge för att de kom hit.
Varför tror du att så många inte klarar av att hålla 50?
– För att det går för fort redan på 80-vägen, de bromsar sedan inte ner tillräckligt.
Är det något fel på skyltningen?
– Absolut inte.
Peter Henriksson igen:
– Vårt övergripande mål är att rädda liv. Då krävs det att bilisterna lär sig att de måste hålla hastigheten.