Räddningstjänsten lägger en båt i Mariefreds hamn i vår

Den nya räddningsbåten ska ligga i vattnet i stället för på en trailer på brandstationen, är räddningschefens förhoppning. Därmed berörs inte utryckningar till sjöss av att iläggningsplatsen vid Baderskan försvinner när trädäcket runt fastigheten byggs.

Planerna på ett sammanhängande trädäck runt Baderskan har vållat debatt i sociala medier, då den grusade nedfarten inte längre kommer att kunna användas som iläggningsplats för båtar. Efter ett möte med hembygdsföreningen har kommunen beslutat att ändra konstruktionen något. Däcket blir här lägre och exempelvis kanoter kommer att kunna rullas i sjön, berättar stadsmiljöchefen.

Planerna på ett sammanhängande trädäck runt Baderskan har vållat debatt i sociala medier, då den grusade nedfarten inte längre kommer att kunna användas som iläggningsplats för båtar. Efter ett möte med hembygdsföreningen har kommunen beslutat att ändra konstruktionen något. Däcket blir här lägre och exempelvis kanoter kommer att kunna rullas i sjön, berättar stadsmiljöchefen.

Foto: Camilla Lillsebbas

Mariefred2022-10-26 04:47

Räddningstjänsten blir högst troligt med båtplats i centrala Mariefred till våren. Behovet av en sådan har påtalats för Strängnäs kommun – eftersom verksamheten planerar att låta sin nya båt ligga i vattnet under hela den isfria delen av året.

I dagsläget är stationerna i Strängnäs, Mariefred och Åkers styckebruk utrustade med var sin båt på trailer. Båten i Mariefred har endast använts i Mälaren, berättar räddningschef Mårten Eskilsson. Så när två nya båtar nu har beställts, en till Strängnäs och en till Mariefred, så är tanken att Mariefredsbåten ska läggas i vattnet.

– Får vi ett larm från en annan sjö i närområdet så har vi Åkersbåten. Och det kommer också att finnas en trailer på stationen i Mariefred, om vi behöver ta upp båten ur Mälaren, säger han.

undefined
Räddningschef Mårten Eskilsson berättar leveransen av Mariefreds nya räddningsbåt har försenats. Först på grund av coronapandemin och därefter kriget i Ukraina, då skrovet svetsas i det krigshärjade landet.

Mårten Eskilsson uppskattar att Mariefredsbåten används vid cirka fem larm per år. Den grusade nedfarten vid Baderskan har då använts – men att möjligheten försvinner när det nya bryggdäcket runt fastigheten ska byggas är inget problem, enligt räddningschefen.

– I och med att vi kommer ha vår båt i vattnet stora delar av året så har vi inte behov av den.

Och om båten av någon anledning skulle vara på land när det går ett larm till sjöss?

– Då får vi köra längre upp till Ekviken och sjösätta. Att ha kvar rampen vid Baderskan har inte varit något krav från oss när vi har fått information om bryggdäcket där, säger Mårten Eskilsson.

undefined
Arbete pågår vid Baderskan, som den brandgula byggnaden vid Mälarens strand heter. Ett sammanhängande trädäck ska byggas, vilket omöjliggör att båtar läggs i till vänster om huset i denna bild.

Bygget runt det mer än 100 år gamla huset, som ska återfå sin ursprungliga funktion, fortskrider. Stenmuren mot ångbåtsbryggan och krönbalken ut mot Gripsholmsviken har renoverats av företaget Suab. Just nu arbetar Sjögrävarn med att påla och regla för bryggdäcket, som ska vara på plats till våren.

Tanken är att bryggorna längs med Strandvägen ska knytas samman, så att det går att promenera längs vattnet med trä under fötterna hela sträckan. Utformningen har emellertid justerats efter synpunkter från Mariefredsbor. Hembygdsföreningen har bland annat framhållit den historiska utformningen och användningen. Just vid den grusade nedfarten ska däcket få en lägre höjd än det ursprungligen var tänkt.

undefined
I maj 2020 grävdes rester av Mariefreds stadsbrygga fram på denna plats. Enligt kartor och annan dokumentation ska den ha löpt ut i Mälaren i linje med Storgatan, från mitten av 1700-talet fram till badhusbygget i början av 1900-talet. Arkivbild.

– Det kommer att hamna i samma nivå som det befintliga däcket från Sjöparken och bort mot småbåtshamnen. Det kommer också att gå att rulla i en kanot, jolle eller sup i vattnet från däcket. Men möjligheten att sjösätta en båt med släp tas bort. Baderskan ska bli ett spa, det finns en lekplats intill och dessutom fem–sex allmänna parkeringsplatser. Det är en olämplig iläggningsplats, säger kommunens stadsmiljöchef Anders Ekman.

– Däcket kanske hamnar lite längre upp mot land än vi tänkt från början också. Det är inte spikat ännu, fyller Viktor Jansson från Sjögrävarn i.

undefined
Viktor Jansson från Sjögrävarn berättar att arbetet med trädäcket runt Baderskan inom kort avbryts för vintern. Till våren fortsätter det – kanske samtidigt som räddningstjänstens nya båt anländer till Mariefred. Arkivbild.

Han tillägger att det finns tid att fundera, arbetet pausas snart på grund av vintern och återupptas till våren – kanske lagom tills den nya räddningsbåten läggs i vattnet, på en ännu okänd båtplats.

– Någonstans i anslutning till tätorten, säger Mårten Eskilsson och beskriver den nya båten:

– Den är något längre än den nuvarande båten, drygt sex meter, och i aluminium. Den har en större motor, så det kommer gå betydligt snabbare för oss att ta oss fram. Den är också utrustad med en fast kommunikationsradio, det har vi inte haft på de trailerburna båtarna.

Baderskan

När Baderskan 1, det gula huset på Strandvägen 2, byggdes år 1915 så användes det som tvättstuga och varmbadhus med karbad. Det har därefter innehållit turistbyrå, gästgiveri och restaurang – men har sedan 2009 stått orört efter Strandrestaurangens plötsliga stängning.

Familjen Åström, som driver bland annat Gripsholms värdshus, äger fastigheten genom bolaget Smock förvaltning. Planen är att omvandla den anrika byggnaden till ett spa för värdshusets gäster, Mariefredsbor och andra besökare.

Karta: Baderskan (Strandrestaurangen)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!