Den 5 december – på torsdagen – inkom entreprenören Mälardalens spår och anläggning, hemmahörande i Nykvarn, med konkursansökan till Södertälje tingsrätt.
Mälardalens spår och anläggning hänvisar till att bolaget inte kan betala sina skulder vartefter de förfaller till betalning. Oförmågan anses inte vara tillfällig, utan bolaget befinner sig på obestånd.
– Jag tror det var i tisdags som vi fick veta att entreprenören höll på att avveckla sig i området, säger Johannes Swensson på Strängnäs kommuns teknik- och servicekontor.
Så vad händer nu?
– Tillsammans med Esem (Eskilstuna Strängnäs energi och miljö) får kommunen försöka hitta en ny entreprenör.
Hur lång tid kan det ta?
– Den frågan är omöjlig att svara på.
Vad tycker du som Mariefredsbo om nyheten?
– Det känns tragiskt.
Manhal Muwaffak är projektledare på Johannes Swenssons avdelning.
– Jag fick information i dag. Det är inte riktigt bestämt hur vi går vidare men vi har påbörjat arbetet.
Är du förvånad?
– Ja, det var verkligen oväntat. Företaget är väletablerat sedan många år tillbaka.
Per Björkman är bosatt i Övre Slottsbrinken med sambo och tre barn.
Tidningen träffade honom i november när vi skrev om att många kände sig obekväma med situationen då de boende fick åka en lång omväg över skogen för att komma fram och tillbaka till sina hem.
Per Björkman uttryckte då att han hade fått bra information och dessutom kunde han ta sig förbli avspärrningarna eftersom familjen använde sig av en ellådcykel.
Nu är han inte lika positiv längre.
– Jag blir paff, säger Per Björkman när tidningen avslöjar entreprenörens konkursansökan för honom.
– Nej, jag hade inte hört något. Men jag blev så klart förvånad när jag märkte att det inte arbetades på platsen under torsdagen och fredagen. Maskinerna var borta.
Även Josefine Sundvisson bor i området, där tidningen träffar på henne på fredagseftermiddagen och berättar om konkursen.
– Det var inte så roligt att höra. Men jag försöker se det positivt och hoppas att någon annan tar över, säger hon.
På stället där vi möter henne har gråsuggor nyligen placerats ut bredvid "svänggrindarna" på Björklidsvägen, som därmed omöjliggör för fyrhjuliga fordon att åka till eller från Slottsbrinksvägen.
– Det gör vi är för att bilar använder den som genväg, det är inte tillåtet, säger Johannes Swensson.
Vi fick även höra att blåljus tagit den vägen?
– Ja, men räddningstjänst och ambulans vet om att de inte får använda den gatan. Det har vi påtalat.
Tidningen har sökt fler personer på Esem. Den enda som svarat är arbetsledaren Pär Ekhamre.
– Jag är dessutom fel person att prata om. Men jag har på fredagen varit i Mariefred för att se över vattenledningarna eftersom entreprenören inte finns kvar på platsen.
Under fredagen blev advokat Johan Hörnberg förordnad konkursförvaltare.
– Vi håller på att gå igenom verksamheten och de olika projekten. Ambitionen är att fortsätta arbetet men det är för tidigt att säga ännu, säger han.
Menar du att man ska fortsätta med de projekt som man har åtagit sig?
– Man kan säga som så här att kunder nu kommer att kontaktas för att se hur vi kan komma vidare.
Även VA-arbetet på Regementsgatan i Strängnäs berörs av Mälardalens spår och anläggnings konkursansökan.