â Risken för att nĂ„gon skulle bli pĂ„körd vid hĂ„llplatsen inne i Marielund var stor. Att lĂ„ta barnen gĂ„ pĂ„ vid Trekanten var det enda alternativet vi snabbt kunde genomföra, sĂ€ger Henric Ottosson, kollektivtrafiksamordnare vid StrĂ€ngnĂ€s kommun.
Det innebĂ€r att skolbarnen hĂ€nvisas till hĂ„llplatsen lĂ€ngs med vĂ€g 223 om morgnarna. HĂ„llplatsen vid Marielunds förskola â pĂ„ en vĂ€ndplats vid personalparkeringen och en av ingĂ„ngarna till förskolan â som varit i drift i fem Ă„r, anses inte lĂ€ngre hĂ„lla för trycket.
â I takt med att fler och fler har flyttat in i omrĂ„det, sĂ„ har hĂ„llplatsen blivit allt mer trafikerad, konstaterar Henric Ottosson.
Strax före klockan Ätta, inom loppet av nÄgra minuter, kommer tre bussar för att hÀmta upp alla barn som ska till skolorna i Mariefred. Barn sprang mellan bussarna samtidigt som bilar parkerade och barnvagnar drogs fram, rapporterade tidningen för snart ett Är sedan, nÀr förÀldrar i omrÄdet skapade en namninsamling för förÀndring.
FörÀldrarnas kritik har delats av Bergkvaras busschaufförer, vars fackförbund Kommunal nyligen hotade med ett sÄ kallat skyddsstopp.
â Situationen har blivit alldeles för farlig, med för stor risk att nĂ„got barn skulle skadas, sĂ€ger Dan Illman, fackligt lokalt skyddsombud hos bussbolaget.
Hotet behövde inte verkstÀllas; frÄn och med i mÄndags har de tre morgonavgÄngarna förlagts till Trekanten i stÀllet. Men inte heller detta alternativ gillas av förÀldrarna.
â Barn som gĂ„r pĂ„ lĂ„gstadiet ska alltsĂ„ gĂ„ pĂ„ bussen vid en 70-vĂ€g dĂ€r det inte finns nĂ„gra sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder som staket eller sĂ€nkt hastighet. Bussen Ă€r heller inte skyltad som skolbuss, med en skylt som blinkar som varning till bilisterna. Dessutom pĂ„gĂ„r markarbeten med stora maskiner alldeles i nĂ€rheten, sĂ€ger Ronja Lagerström.
PÄ mÄndagsmorgonen följde hon och flera andra förÀldrar med sina barn till bussen för att övervaka nyordningen. Vid hÄllplatsen möttes de dock av en trygghetsvÀrd frÄn Bergkvara buss.
â StĂ„ i kö, gĂ„ pĂ„ en i taget och knuffas inte. Ta av er ryggsĂ€cken, sĂ€tt er ner och ta pĂ„ bĂ€ltet, instruerade han barnen.
Han, som inte vill medverka med namn eller bild, sÀger att hans uppdrag Àr att skapa lugn och bidra till ökad sÀkerhet. Henric Ottosson berÀttar att det Àr en tjÀnst som kommunen köpt in frÄn bussbolaget:
â Till att börja med mĂ„naden ut, men jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att trygghetsvĂ€rden blir kvar fram till jul och sannolikt blir det förlĂ€ngt. Under tiden ska vi se över möjligheten att anpassa hĂ„llplatsen inne i Marielund sĂ„ att den kan fortsĂ€tta anvĂ€ndas.
Trafiksamordnaren arbetar för nÀrvarande med ett förslag om saken till politikerna i teknik- och fritidsnÀmnden, som han hoppas ska snabbutredas.
â För att ytan ska kunna breddas mĂ„ste vi eventuellt ta mark frĂ„n förskolan eller ta bort parkeringsplatserna. Finns alternativ och vad skulle de att kosta? Ett grundlĂ€ggande faktum Ă€r att bussarna inte kan köra in i omrĂ„det innan rondellen, frĂ„n LĂ€ggestahĂ„llet. Det hade varit bra, men de nyare vĂ€garna kring Jagbacken Ă€r inte anpassade för busstrafik, sĂ€ger Henric Ottosson.
FörÀldrarna dröjer kvar vid hÄllplatsen en stund efter att deras barn Äkt ivÀg.
â Det gick bĂ€ttre Ă€n vi befarade i dag men det kĂ€nns rörigt, sĂ€ger Paola Davaro.