Det är flera aktörer som har haft synpunkter på hur man ska lösa situationen i det hårt trafikerade området som samtidigt ligger på historiskt känslig mark.
Under granskningsperioden tidigare i höst inkom en del synpunkter till Strängnäs kommunen – från Statens fastighetsverk (SFV), Trafikverket och en granne till det planerade bygget.
– Synpunkterna kvarstår. En privatperson föreslog att rondellen skulle kompletteras med trafikljus för gående och cyklister, berättar Victoria Jacobsson.
– Det ser vi inte ens är möjligt. Dessutom skulle det skapa falsk trygghet.
Men som sagt, detaljplanen kan fortfarande överklagas till mark- och miljödomstolen.
– Sista dagen är 20 november, säger Victoria Jacobsson.
Som vi tidigare berättat har samhällsbyggnadskontoret tagit emot synpunkter om korsningen Storgatan/Stallarholmsvägen/länsväg 223 ett stycke söderut från Kärnbogatan (i andra änden av Munkhagsgärdet).
– Det är flera som tycker att vi borde satsa på en cirkulationsplats där också, konstaterar planarkitekten.
Faktum är dock att det är precis vad som planeras. Totalt ska två cirkulationsplatser och en trevägskorsning uppföras för att underlätta trafikflödet – i genomsnitt passerar det varje dygn cirka 8 000 fordon i utkanten av Mariefred.
– Skillnaden är att någon ny detaljplan inte behövs vid Storgatan medan vi vid Kärnbogatan tar parkmark i anspråk. Jag syftar på området på Hammarängen där det byggs bostäder.
Anna Enberg på Statens fastighetsverk konstaterar att cirkulationsplatsen nu flyttats ett lite stycke norrut jämfört med tidigare, förslag vilket är bra. Men hon utesluter ändå inte en överklagan av detaljplanen.
– Vi får se efter den 19 november. Men samtidigt för vi en dialog med Trafikverket apropå utformning och material av cirkulationsplatsen.
SFV skulle helst se en bibehållen trevägskorsning med trafikljus.
– Ja, det hade inneburit ett mindre ingrepp i miljön. Det är viktigt att lösningen blir bra för Mariefred och den kulturhistoriska miljön, säger Anna Enberg.
Satsningen på genomfartsleden i Mariefred görs gemensamt av Trafikverket och Strängnäs kommun. Första åtgärden blir trevägskorsningen som ska uppföras vid länsväg 223, mot Gripsholms backar, kommande vår.