Det är Manhal Muwaffak som sköter dialogen med Trafikverket.
– Nu har Trafikverket upphandlat en entreprenör. Jag vet inte hur avtalet ser ut, men gissningen är att de kan börja med trevägskorsningen i mars, säger Manhal Muwaffak.
Sen ska det fortgå i sex månader?
– Ett halvår borde räcka.
Eftersom biltrafiken till och från Mariefred ökat markant (cirka 8 000 fordon per dygn färdas på den delen av väg 223) har kommunen och Trafikverket gemensamt kommit överens om att flera proppar måste lösas upp.
Därför ska cirkulationsplatser byggas vid Storgatan respektive Kärnbogatan jämte nämnda trevägskorsning längre västerut. Den senare för att kunna släppa på trafik till framtida bostadsområdet Gripsholms backar.
– Det är en lokalgata som ska uppföras på den nuvarande golfbanan, preliminärt med start i maj. Den gatan kommer sedan tyngre trafik att färdas på. Lastbilar skulle få det svårt att passera genom rondellerna, förklarar Manhal Muwaffak.
Av den orsaken kommer rondellbyggena att påbörjas tidigast 2026. I ett av fallen, Kärnbogatan, krävdes en ny detaljplan då en cirkulationsplats ansågs inkräkta på Munkhagsgärdet.
Under tiden som arbetet med trevägskorsningen pågår måste busshållplatsen på väg 223:s norra sida (som vetter mot golfklubben) flyttas.
– Jag har alldeles nyss pratat med Trafikverket som säger att under vecka 8–9 ska den provisoriska hållplatsen anläggas cirka 100 meter närmare Läggesta, berättar Henric Ottosson, kollektivtrafiksamordnare på Strängnäs kommun.
Vecka 8 pågår sportlovet men under vecka 9 och framåt väntar en stor omställning för busspendlande elever på Gripsholmsskolan.
– Placeringen är ju inte optimal, den hamnar ju i närheten av där 70-sträckan börjar. Men Trafikverket säger att de tagit säkerheten i beaktande, berättar Henric Ottosson.
Kommer det även att finnas ett provisoriskt övergångsställe?
– Nej, det har jag inte hört talas om, säger Henric Ottosson som tagit på sig att informera Bergkvara buss och Sörmlandstrafiken om nyordningen.
– Jag tror inte att hållplatsen på andra sidan väg 223 behöver flyttas, förklarar han.
Den totala kostnaden för en trevägskorsning och två rondeller uppskattas till 30–45 miljoner kronor.
Tidningen har sökt Trafikverket.