På uppdrag av länsstyrelsen anländer han till Mariefred den 2 september för att "sätta spaden i marken."
Men oavsett vad undersökningen resulterar i verkar det som att rondellbygget ligger en bit fram i tiden.
För att få ett bättre flöde i trafiken har ju Strängnäs kommun och Trafikverket tidigare enats om ett avtal enligt vilket tre åtgärder ska genomföras – två cirkulationsplatser och en trevägskorsning.
– Korsningen måste byggas först, säger kommunens projektledare Manhal Muwaffak.
– Anledningen är att de tunga transporter som går till och från Mavab inte skulle klara dubbla rondeller nära stan utan i stället ska få rulla på en nybyggd väg över den nuvarande golfbanan. Den gatan finns med i detaljplanen som vunnit laga kraft, säger Manhal Muwaffak.
Vägen han syftar på utmynnar vid eller i närheten av busshållplatsen ovanför slottet och Gripsholmsskolan.
– Det är där trevägskorsningen ska anläggas, berättar Manhal Muwaffak.
Det tror han blir av under 2025.
– Så första rondellen kan komma följande år.
Det torde bli cirkulationsplatsen vid Storgatan/Stallarholmsvägen – alltså huvudinfarten till staden.
På den platsen ska Lars Norberg gräva inom kort.
– Då måste vi spärra av gång- och cykelbanan på Munkhagsgärdet, säger Krister Pihl på kommunens stadsmiljöenhet.
– Jag kommer att vara i slänten, berättar Lars Norberg.
Han är säker på att området ska vara genomsökt inom loppet av en arbetsvecka.
– Det är ett ganska litet jobb, ett fåtal kvadratmeter berörs.
Lars Norberg ska alltså leta efter en husgrund som eventuellt härrör från gamla stallar tillhörande Gripsholms gård.
– Det finns lite oklarheter och överraskningar kan alltid dyka upp, berättar Lars Norberg.
Den andra cirkulationsplatsen, som ska byggas några hundra meter längre norrut (Kärnbogatan), är han däremot inte involverad i.
Manhal Muwaffak är positiv även om arbetena låter vänta på sig:
– Det kommer att bli en bra lösning för hela Mariefred.
Rondellerna ska bland annat underlätta tillvaron för dem som åker till och från Gripsholmsskolan. Enligt någorlunda färsk statistik passerar i snitt 8 500 fordon per dygn på väg 223 från Läggesta mot Mariefred.
Den totala kostnaden för en korsning och två rondeller låg enligt fjolårets uppskattning på 30–45 miljoner kronor.
Tidningen har sökt Mats Berg, projektledare på Trafikverket.