Marken grävs upp vid infarten till Mariefred – rondell om två år?

Under vecka 36 kommer en arkeolog att undersöka marken vid korsningen Storgatan–Stallarholmsvägen. Det är ett litet steg mot anläggandet av en rondell på platsen. "Vi vet att det finns en husgrund där", säger Lars Norberg från Sörmlands arkeologi AB.

Lars Norberg från Sörmlands arkeologi AB kommer att söka efter en gammal husgrund i korsningen Storgatan/Stallarholmsvägen.

Lars Norberg från Sörmlands arkeologi AB kommer att söka efter en gammal husgrund i korsningen Storgatan/Stallarholmsvägen.

Foto: Angelica Säfvenberg, Anna Hübsch

Mariefred2024-08-31 06:36

Nyheten i korthet

  • En arkeologisk undersökning kommer att genomföras vid korsningen Storgatan-Stallarholmsvägen i Mariefred under vecka 36. Undersökningen är ett steg mot byggandet av en rondell på platsen.
  • Trots undersökningen ligger rondellbygget fortfarande en bit fram i tiden. För att förbättra trafikflödet har Strängnäs kommun och Trafikverket tidigare enats om ett avtal som innebär att två cirkulationsplatser och en trevägskorsning ska byggas.
  • Den första rondellen kan komma att byggas 2026. Den totala kostnaden för en korsning och två rondeller uppskattas till 30-45 miljoner kronor.

På uppdrag av länsstyrelsen anländer han till Mariefred den 2 september för att "sätta spaden i marken."

Men oavsett vad undersökningen resulterar i verkar det som att rondellbygget ligger en bit fram i tiden.

För att få ett bättre flöde i trafiken har ju Strängnäs kommun och Trafikverket tidigare enats om ett avtal enligt vilket tre åtgärder ska genomföras – två cirkulationsplatser och en trevägskorsning.

– Korsningen måste byggas först, säger kommunens projektledare Manhal Muwaffak.

– Anledningen är att de tunga transporter som går till och från Mavab inte skulle klara dubbla rondeller nära stan utan i stället ska få rulla på en nybyggd väg över den nuvarande golfbanan. Den gatan finns med i detaljplanen som vunnit laga kraft, säger Manhal Muwaffak.

Vägen han syftar på utmynnar vid eller i närheten av busshållplatsen ovanför slottet och Gripsholmsskolan.

– Det är där trevägskorsningen ska anläggas, berättar Manhal Muwaffak.

Det tror han blir av under 2025.

– Så första rondellen kan komma följande år.

undefined
Gång- och cykelbanan på andra sidan korsningen kommer att stängs av när det ska grävas i marken inför rondellbygget.

Det torde bli cirkulationsplatsen vid Storgatan/Stallarholmsvägen – alltså huvudinfarten till staden.

På den platsen ska Lars Norberg gräva inom kort.

– Då måste vi spärra av gång- och cykelbanan på Munkhagsgärdet, säger Krister Pihl på kommunens stadsmiljöenhet.

– Jag kommer att vara i slänten, berättar Lars Norberg.

Han är säker på att området ska vara genomsökt inom loppet av en arbetsvecka.

– Det är ett ganska litet jobb, ett fåtal kvadratmeter berörs. 

Lars Norberg ska alltså leta efter en husgrund som eventuellt härrör från gamla stallar tillhörande Gripsholms gård.

– Det finns lite oklarheter och överraskningar kan alltid dyka upp, berättar Lars Norberg.

undefined
Planen är att korsningen vid Storgatan/Stallarholmsvägen ska ersättas av en rondell.

Den andra cirkulationsplatsen, som ska byggas några hundra meter längre norrut (Kärnbogatan), är han däremot inte involverad i.

Manhal Muwaffak är positiv även om arbetena låter vänta på sig:

– Det kommer att bli en bra lösning för hela Mariefred.

Rondellerna ska bland annat underlätta tillvaron för dem som åker till och från Gripsholmsskolan. Enligt någorlunda färsk statistik passerar i snitt 8 500 fordon per dygn på väg 223 från Läggesta mot Mariefred.

Den totala kostnaden för en korsning och två rondeller låg enligt fjolårets uppskattning på 30–45 miljoner kronor.

Tidningen har sökt Mats Berg, projektledare på Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!