Orsaken är att Ärlavägen (vid 55:an) bara utgörs av en stolpe vid vägen.
– Det klart att rejäla bussfickor är att föredra. Sådana finns redan vid Söderlänna, i närheten av Emma Grön, säger Henric Ottosson.
Söderlänna blir alltså en av två ändhållplatser för linje 637, den andra är Mariefreds skola. På vägen passeras bland annat Västerlida (nära kommungränsen mot Flen), Länna kyrka, Åkerskolan och Läggesta.
– Vi har fått en del klagomål gällande säkerheten i Länna, säger Henric Ottosson.
Det finns fler platser som anses trafikfarliga. Utan att gå in på exempel säger kollektivtrafiksamordnaren:
– Längre fram ska vi göra en översyn av hållplatserna. En stolpe utmed vägkanten på en trafikerad landsväg känns inte så bra. Men som alltid handlar det om pengar och resurser, i fall hållplatserna måste uppdateras.
Från och med den 10 december sker även andra förändringar inom busstrafiken i kommunen. Linje 325 mot Björsund utökas med en förlängd morgontur samt en ny kvällstur och linje 337 till Malmköping får en ny morgontur Strängnäs–Länna plus en eftermiddagstur Strängnäs–Länna–Strängnäs.
– Det beror på ökad efterfrågan, konstaterar Henric Ottosson.
I stadstrafiken väntar förändringar för både linje 1 och linje 2 i och med Larslundas utbyggnad.
Tanken var att fyra nya fickor skulle ha varit klara i december, men projektet är skjutet på framtiden.
– I juni 2024 kan linje 1 och linje 2 få nya sträckningar, säger Henric Ottosson.