Pendlarordförande om kaoset: "De skyller ifrån sig"

Pendlarföreningen är trött på MTR:s hemlighetsmakeri och politikernas passivitet. "Resenärerna borde kompenseras," säger Per-Anders Staav, ordförande i Mälardalens pendlarförening.

Per-Anders Staav är ordförande för pendlarföreningen TIM-pendlare.

Per-Anders Staav är ordförande för pendlarföreningen TIM-pendlare.

Foto: Veronica Karlsson (kollagebild)

Sörmland2022-06-20 17:24

Pendlarna har rasat i ett halvår om inställda tåg, förseningar, obefintlig information och brist på märkbar förbättring. Mälardalens pendlarförening, TIM-pendlarna, vill se förändring, både från MTR och politiken.

– Under våren har ju tidtabellen varit mer som en önskelista, säger Per-Anders Staav, ordförande för TIM-pendlare.

Pendlarföreningen har fått uppgift om att nettokostnader för trafiken i huvudsak går tillbaka till regionerna. 

– Tidigare, om det har varit många inställda avgångar, har resenären blivit kompenserad. Det kan ha varit att man fått en månadsbiljett gratis, eller någon rabatt. Vi vill se en lösning där resenärerna kompenseras istället för att regionerna betalar mindre, säger Per-Anders Staav.

Det är regionen som har avtalen med MTR och Mälardalstrafik, men varken regionala eller kommunala politiker menar att det är läge att säga upp avtalet, trots missnöjet.

– Det känns som att politikerna skyller ifrån sig. De har gjort en upphandling där de själva kunde ta kontrollen. Och nu har allt har blivit sämre. Och så mullrar de i medierna om att det är oacceptabelt, men de har ju upphandlat att de ska ha helhetsansvar, säger Staav.

undefined
Sedan 12 december 2021 är det MTR som kör Mälartåg.

Tidningens granskning av vinterns och vårens tågkaos stötte i på hinder när vi bland annat nekades att ta del av uppgifter om hur mycket pengar trafikbolaget MTR förlorat på alla förseningar och inställda tåg.

– Det ligger i deras kultur att hemligstämpla allt, säger Per-Anders Staav.

Enligt Staav har järnvägsbranschen ett genomgående problem med att sekretessbelägga uppgifter. Och det rör sig inte bara om fakturor. 

– Framför allt stör vi oss på att de har sekretessbelagt resandevolymen. Nu beviljar man spårkapacitet utifrån prognos. Så om man tredubblar antalet resande till Göteborg, går det inte för oss eller någon annan att följa upp om de tågen var halvtomma eller inte. De har ju hemligstämplat resultaten, säger han.

Föreningen vill också att resenärer ska ha tillgång till bättre information.

– Ibland när man tittar varför ett tåg är inställt står det bara "sabotage." Det är ju jättesvårt att veta vad det innebär, om tåget inte kommer för att det är klotter på det, om det kommer ett nytt tåg, om det blir fler förseningar. Sabotage, bara. Vad tusan är det? Det borde inte behöva vara ett kvalificerat jobb att veta hur man tar sig till jobbet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!