I Sörmland finns runt 80 fartkameror, fördelade på 20 olika sträckor och platser.
Trots att Eskilstuna är Sörmlands största kommun, finns relativt få kameror här – bara åtta stycken. Fyra av dem sitter på väg 53 mellan Stenkvista och Ärla, de övriga fyra på väg 56 söder respektive norr om Alberga.
Förra året tog de sörmländska fartkamerorna bild på totalt 12 520 trafikanter, enligt färsk statistik från Trafikverket. Men det betyder inte att alla dessa bötfälls. Många sorteras bort.
– Vi måste plocka bort exempelvis motorcyklar eftersom de inte har någon registreringsskylt fram, samt utländska fordon och blåljusfordon under utryckning, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.
Kamerorna är inte heller alltid igång, så många som kör för fort åker inte fast.
– Men om du alltid kör för fort blir du nån gång fotograferad.
De sträckor i Sörmland där flest fortkörare fastnade på bild förra året är:
- Mellan Trosa och Vagnhärad – 755 ärenden
- Genom Läppe – 751
- Mellan Länna och Björklunda – 725
- Riksväg 55 mellan Strängnäs och Hjulsta – 700
- Malmby-Stallarholmen – 697
Flera av sträckorna i statistiken sitter emellertid ihop och framstår för gemene man som en och samma sträcka. Då framträder en annan topplista:
- Riksväg 52 Vrena-Stigtomta-Skavsta-Nyköping – 1 752 ärenden (11 kameror)
- Riksväg 55 Dunker-Länna-Björklunda – 1 407 (8 kameror)
- Riksväg 56 Katrineholm-Stora Sundby-Kungsör – 1 333 (11 kameror, varav 2 utanför länet)
- Riksväg 52 Katrineholm-Baggetorp-Vingåker – 1 294 (12 kameror)
- Väg 218 Trosa-Vagnhärad – 755 (2 kameror)
Som synes ligger inte Eskilstunas fartkameror i topp i länsstatistiken. Men det betyder inte att de är onödiga, säger Björn Thunblad, gruppchef för Sörmlands trafikpoliser.
– Kamerorna sitter där av en anledning. Platserna är noga utvalda och baseras på mätningar och statistik över olyckor. Kamerorna är bra och vi ser att de har effekt, men det behövs också mobil hastighetsövervakning där vi upprättar trafikkontroller.
Eva Lundberg på Trafikverket tycker inte att det primära med fartkamerorna är att många bötfälls.
– Syftet är att få ner hastigheten på en sträcka och rädda liv. De kameror som gör mest nytta är de där ingen kör för fort. Undersökningar visar att 75 procent av befolkningen tycker att hastighetskameror är bra, det är positivt, säger hon.
Björn Thunblad skulle gärna se fler kameror, framför allt längs en viss sträcka i Eskilstuna.
– På väg 214 mellan Hållsta och Äskorset är det många kurvor, hastigheten är ofta hög och det sker många olyckor. Där skulle det vara lämpligt att utreda hastighetskameror. Det är Trafikverket som driver det arbetet, men vi på polisen är med och diskuterar platserna.
Hastighetskameror är inte det enda som höjer säkerheten längs vägarna, menar Björn Thunblad.
– Fler kameror vore bra, men det finns också många andra åtgärder, som att se över hastighetsgränser, viltstängsel, vegetation nära vägen. 2+1-vägar har också varit väldigt framgångsrikt. Det är många faktorer som spelar in.
Den närmaste tiden planeras nya kameror längs flera vägar i länet. Bland annat väg 230 utanför Eskilstuna, mellan Borsökna och infarten till Lista kyrka, där fyra nya kameror ska etableras. Fundamenten är redan på plats, men när själva kamerorna kan installeras och aktiveras är ännu oklart.
– Det kan ta väldigt lång tid, framför allt beroende på elnätsägarna, säger Eva Lundberg.