Under torsdagskvällen blev ett Mälartåg stillastående i närmare två timmar i Barva. Tåget hade kört på en större fågel, men det visste inte lokföraren. Tåget blev stående länge eftersom man befarade att en människa blivit påkörd. Räddningstjänsten kallades ut för att syna av banan och tåget. Först då upptäcktes rovfågeln.
Att tåg kör på vilda djur är inte ovanligt – runt 7 000 sådana olyckor sker varje år i Sverige. Att fåglar blir påkörda har flera orsaker, säger Anders Sjölund, senior sakkunnig inom natur på Trafikverket.
– Mindre fåglar kan uppehålla sig runt rälsen för att leta mat. Större fåglar kan slå sig ner för att äta på ett påkört djur intill rälsen och kanske inte kan manövrera så snabbt. Svanar och gäss kan bli påkörda vid inflygning till en fågelsjö i närheten.
I fallet med olyckan på torsdagskvällen har Anders Sjölund en teori.
– Jag misstänker att det var en hök som jagade en annan fågel och flög in i tåget. Då har lokföraren inte hunnit se vad det var.
Han säger att järnvägsolyckor med vilt kan bli väldigt kostsamma. Ibland dras en stor apparat igång, där polisen meddelas och entreprenörer kallas ut. Jägare kan anlitas för eftersök och specialpersonal kan behövas för att bedöma om tågtrafiken ska stoppas medan jägaren letar efter djuret. Misstänker man att en människa blivit påkörd kan räddningstjänsten kallas dit. Kvar på tåget sitter hundratals passagerare som blir försenade.
– En olycka kan uppgå till 20 miljoner kronor i samhällskostnad, beroende på hur stor förseningen blir och hur många resenärer som drabbas.
För att förhindra viltolyckor satsar man i Sverige främst på viltstängsel. Det är inte särskilt effektivt, menar Anders Sjölund.
– Det har inte minskat viltolyckorna. En älg som ser ett stängsel går tills den hittar en öppning. Man måste också erbjuda säkra passager, som broar eller portar under vägen. Det kan också vara öppningar i stängslet med varningar till bilister när det kommer ett djur, eller att djuret stoppas när det kommer ett tåg.
Utvecklingen av liknande lösningar pågår, men är dyr, säger Sjölund.
– Om vi skulle ha sådana lösningar på de mest trafikerade vägarna och järnvägssträckorna, skulle vi kunna halvera antalet viltolyckor.