En man i 45-årsåldern avled den 24 november efter att ha blivit påkörd på sträckan mellan Ulvhäll och Gorsingeholm. En händelse som polisen rubricerar som vållande till annans död och smitning från trafikolycksplats.
Esbjörn Eriksson bor i närheten av olycksplatsen, och färdas ofta på den vägen – inte sällan med cykel.
– Det gäller även min dotter, som är 19 år. Mina yngre barn tillåter jag inte att cykla där.
Tidningen träffade Esbjörn Eriksson i november 2020 med anledning av att han ställt ett medborgarförslag till Strängnäs kommun.
"Det är väldigt trafikfarligt hela vägen från Ulvhäll till Löt. Därför behövs en gång- och cykelbana på den sträckan", sa han i vår intervju.
Drygt ett halvår senare avslogs förslaget av teknik- och fritidsnämnden med motiveringen att: "Större cykelstråk som används av många cyklister behöver prioriteras högre än mindre, lokala cykelstråk."
– Jag är ju inte förvånad över att det händer en svår olycka nu, säger Esbjörn Eriksson.
Hur mycket trafik är det nu jämfört med 2020?
– Min uppfattning är att den ökat. Det är många a-traktorer på den vägen.
Den aktuella dagen kom 52-åringen hem relativt tidigt från jobbet i Eskilstuna.
– Så här års cyklar jag inte. Men det var ändå vänner som ville försäkra sig om att det inte var jag som blivit påkörd.
Han fick också onda aningar eftersom Alva, 19 år, borde vara på hemväg från Södertälje.
– Dottern cyklar till och från resecentrum. Som tur är skulle hon komma lite senare. Men jag åkte och hämtade henne vid stationen.
Enligt Esbjörn Eriksson finns det bra belysning på den aktuella sträckan.
– Håller du rätt hastighet är det inga problem. Men det är långtifrån alla som gör det, folk har fel attityd. Sen har vi många långtradare ute på vägen – och tyvärr ingen kollektivtrafik.
Enligt Anders Ekman, stadsmiljöchef på Strängnäs kommun, är det svårt att bygga en gång- och cykelbana förbi Gorsingeholm.
– Det är dels kommunal mark, dels privatägd. Dessutom måste den passera en våtmark varför en bro skulle behöva byggas.
Vägen mellan Gorsingeholm och Löt är för övrigt Trafikverkets.
– Det som hänt är förstås tragiskt. Men jag har inte fått någon signal från politikerna om att titta på den här frågan, säger Anders Ekman.