– Det är mindre folk generellt, det är bara att kolla ut på Västervikstorget, fortsätter han.
Tobias Andersson har utsikt över Västerviken, där bland annat Grekiska tavernan huserar. Där vittnar personal om färre gäster och det gör även anställda på Slottspaviljongen i Mariefred. Även andra branscher i form av företrädare från besöksnäringen i Mariefred och lokala butiksägare har också märkt ett lägre besökstryck.
Majoriteten av gästerna på Edsbacka bistro är vanligtvis turister från Stockholmstrakten.
– De senaste två åren har det varit väldigt bra och då har vi kunnat ha flera sittningar, men nu blir det bara en. Det är ganska dött på drop in-folk och det är inget flöde på gäster. Ena dagen kan det vara jättebra och andra dagen jättelugnt.
Men han vill inte jämföra för mycket med pandemiåren då många valde att semestra inom Sverige. I fjol var även temperaturen på krögarnas sida med flera heta dagar som gjorde att gästerna sökte sig ut.
– Den här sommaren är inte skitdålig, men det är inte tillräckligt för att kunna andas ut när det är lågsäsong och känna att man klarar sig hela vintern, säger Tobias Andersson.
Däremot tror han att årets efterfrågan är snarlik jämfört med åren innan pandemin.
Mariell Segerlund driver restaurang Alba i Mariefred som öppnade i slutet av sommaren 2019. Därför har hon ingen bild av hur det såg ut innan pandemin. Däremot märker hon av färre gäster jämfört med fjolåret och tror som Tobias Andersson att det beror på att fler väljer utlandsresor framför att resa hemmavid.
– Jag tror att det handlar om inflation och resor. Nu är det inte smockfullt på samma sätt, ingen kö utanför och vi har lediga bord och det hade vi inte över huvudtaget förra året. Det kommer säkert resultera i att vi inte har lika mycket att stoppa undan i höst, säger Mariell Segerlund.
Tobias Andersson tycker att mer behöver göras i kommunen i form av aktiviteter och besöksmål för att få ett jämnare flöde av turister året runt.
– Om somrarna ska vara ojämna och en stabil säkerhet inte finns, i form av intäkter från sommaren, är det svårt att våga satsa. Det kan bidra till att det inte längre blir attraktivt att bedriva sin verksamhet, inte minst året runt. Man måste göra Strängnäs attraktivt för att få turister att stanna.