– Vi har haft bekymmer med ungdomar som kommer in och åker på sina elsparkcyklar inomhus, och parkerar så att andra kunder inte kan ta sig fram, säger Nicklas Hoorn, handlare på ICA Supermarket i Åkers styckebruk.
Han beskriver att problemet med elsparkcyklarna är något som vuxit fram och har ökat under de senaste månaderna. Olyckan har aldrig varit framme, men kunder har uppgett att de varit rädda att bli påkörda i butiken.
Personalen på ICA har tidigare försökt att prata med ungdomarna och bett dem att inte gå in med elsparkcyklarna.
– Det har tyvärr inte hjälpt att försöka föra någon dialog med dem. Men att vi infört det här förbudet har tagits emot väldigt positivt bland övriga kunder. Oerhört många uppskattar att det blir lugnt och städat i butiken, säger Nicklas Hoorn.
Sedan den 1 september har det varit förbjudet att köra och parkera elsparkcyklar på både gångbanor och trottoarer. Polisen har rätt att dela ut böter till dem som bryter mot dessa regler.
Anders Ekman, stadsmiljöchef på Strängnäs kommun, säger att de på kommunen än så länge inte har fått in några rapporter om elsparkcyklarna orsakat problem.
– Vi har inga förbud mot elsparkcyklar på allmän plats utan de får framföras fritt på cykelvägar, säger han.
Han misstänker dock att det finns fler privata byggnader än ICA i Åker som kan ha problem med att personer färdas med elsparkcykel inne i byggnaden, till exempel Präntaren.
Kommunen överväger nu att köpa in elsparkcykelställ för att ge bättre möjligheter att parkera sparkcyklarna. Dessa kommer troligen placeras utanför Präntaren, i hamnen och vid Resecentrum, där det i dag finns vanliga cykelställ.
Några planer på att införa förbud på fler platser finns det inte i dagsläget.
– Vi har bara de allmänna reglerna att man inte åker runt med fordon i offentliga byggnader, utan i sådana ska man ju gå, helt enkelt. Det är en generell regel. Man får inte heller åka rullskridskor eller cykla inne i affärer. Vi har ingen plan på att sätta upp massa förbudsskyltar; det räcker med de vi har.
Nicklas Hoorn tror att om problemet växer kommer nog fler verksamheter att behöva införa egna förbud.
– Det är upp till andra att ta det beslutet. Jag vet ju att det inte bara är vi som har haft de här problemen, säger han.