19-åriga William Kindlund från Strängnäs är en av sammanlagt 23 personer som deltagit i projektet Klara, färdiga, gå under de två år som det har pågått hos Hornuddens trädgård.
– Hade det inte varit för det här hade jag nog bara varit hemma och inte gjort ett skit, säger han.
Att motivera ungdomar och unga vuxna som vare sig pluggar eller jobbar, och ge dem ökade möjligheter till sysselsättning, har varit målet med projektet. Deltagarna har varit på Hornudden i varierande omfattning.
– Jag har gjort lite allt möjligt. Just i dag murar jag en vägg tillsammans med en snickare som är här, säger William Kindlund, som under sin gymnasietid har varit inskriven i Thomasgymnasiets stödverksamhet Aspen.
Han har fysiskt varit i skolan, säger han, men inte lärt sig så mycket. Inledningsvis var han på Hornudden två dagar i veckan och i skolan övrig tid. Nu är han på gården hela dagarna, och varvar praktiskt arbete med egna studier via Komvux. William Kindlunds mål är att plugga upp grundskolebetyget i svenska, och sedan gå en vuxenutbildning för att bli just snickare.
– Jag håller på att ta körkort också, berättar han.
Av de 23 personerna droppade sex av snabbt, berättar Hornuddens Karin Sjöstedt som varit drivande tillsammans med maken Mats Sjöstedt och Michaela Paul som projektledare. Av de kvarvarande har fem fått jobb, tre gått tillbaka eller vidare till studier och fem har fått annan sysselsättning, exempelvis daglig verksamhet.
Projektet, som beviljades EU-finansiering genom Leader Södermanland, avslutades officiellt vid årsskiftet. Strängnäs kommun har dock gått in med pengar – upp till 150 000 kronor, tagna ur grundskolans budget – för att William Kindlund och ytterligare fyra personer ska kunna slutföra läsåret med Hornudden som alternativ.
– För de ungdomar som kommit från oss har projektet inneburit en chans att bryta mönster och skapa en ny, positivare utveckling. De har fått chansen att befinna sig i en annan miljö som ställer andra krav. Tre–fyra elever har kommit tillbaka till oss och då lyckats komma igång med skolarbetet på ett nytt sätt. Det har varit en stor vinst, säger Daniel Moberg som är rektor på Thomasgymnasiet, och som också varit med som bollplank i projektets referensgrupp.
Det finns solskenshistorier – och gott om exempel på att projektet bidrar till positiv utveckling på individnivå, i stort och smått, konstaterar Michaela Paul. Insatser nu minskar personligt lidande och även samhällskostnader senare, är devisen.
– Jag kom själv hit till Hornudden som ett vrak 2016, berättar hon som då började arbetsträna efter att ha gått in i väggen i sitt jobb som coach:
– Ju friskare jag blev, desto mer började jag spåna på den här idén. Hornudden som plats är en bra träningsarena, det är en lugn och vacker miljö med många olika slags arbeten.
Vad som händer efter den här vårterminenen är oklart. Viljan att fortsätta med metoden finns från Hornuddens sida. Även Daniel Moberg hoppas på något slags fortsättning – med Hornudden eller någon annan aktör.
– Behovet finns. Kommunala och privata aktörer behöver samarbeta för att lösa välfärdsproblematiken, men det är inte helt lätt ur det kommunala, kanske något stelbenta, perspektivet. Jag hoppas vi kan hitta någon lösning framåt, säger han.