Karin: "Mamma var rädd i sitt eget hem"

När Karins mamma behövde hemtjänst sin sista tid i livet tog det först lång tid att få hjälpen och sedan fungerade hemtjänsten dåligt.
– Om den anhöriga inte redan har kontaktat enhetschefen så tycker jag att man ska göra det, säger Vanja Pettersson, chef för hemtjänsten på Strängnäs kommun.
Strängnäs har rasat 190 placeringar på bara två år i undersökningen Hemtjänstindex, där alla kommuners hemtjänst rankas.

"Vad gör de gamla som inte har några anhöriga som strider för dem", säger Karin Gustavsson.
När Karins mamma Elisabeth hade hemtjänst i höst fungerade det dåligt. Bilden på Elisabeth är från i somras, hon somnade in i början av november.

"Vad gör de gamla som inte har några anhöriga som strider för dem", säger Karin Gustavsson. När Karins mamma Elisabeth hade hemtjänst i höst fungerade det dåligt. Bilden på Elisabeth är från i somras, hon somnade in i början av november.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2024-12-26 13:01

Nyheten i korthet

  • Karin Gustavsson i Strängnäs berättar om problem med hemtjänsten när hennes mamma vårdades i livets slutskede. Hon upplevde lång på att hemtjänsten skulle komma igång och sedan otillräcklig hjälp.
  • Strängnäs har fallit 190 placeringar på två år i Hemtjänstindex, en ranking av alla kommuners hemtjänst.
  • Vanja Pettersson, chef för hemtjänsten på Strängnäs kommun, uppmanar anhöriga att kontakta enhetschefen om de upplever problem.

Tidningen skrev nyligen om de problem som har varit när Eveo i november tog över trygghetslarm och hemtjänst i vissa områden i kommunen. Men Karin Gustavsson i Strängnäs berättar om hur hon upplevt stora problem även i ett hemtjänstområde där kommunen fortfarande har kvar ansvaret.

Karins mamma var i slutet av oktober svårt sjuk i cancer och fick specialiserad sjukvård i hemmet, SSIH, genom Region Sörmland. Mamman vårdades i livets slutskede och det blev akut att hon även behövde hemtjänst från kommunen. Karins mamma klarade inte att föra tabletterna från sin hand till munnen och klarade heller inte att dricka själv. Mamman önskade att dö hemma och inte på ett boende.

Men när kontakt togs med kommunen blev Karin inte uppringd inom de 48 timmar som hon fick höra att kommunen hade på sig. Det var först fem dagar senare, efter att Karin själv ringt en chef på kommunen, som hon fick en första kontakt med en biståndshandläggare.

Även när hemtjänsten var beviljad tog det lång tid innan den kom igång. Trots att Karin fått besked en fredag eftermiddag att hemtjänsten skulle komma till hennes mamma på helgen hade fortfarande inget hänt på måndagen. Då föreslogs ett möte på torsdagen.

– Nej, sa jag, vi måste boka ett möte nu. Hon håller på att dö hemma. Jag måste få avlastning. För innan det här var jag hemma hos mamma tre till fyra gånger per dag för att hjälpa henne.

Sedan upptäckte Karin att hemtjänst var beviljad tre gånger tio minuter per dag. 

– Då ska man hjälpa en svårt sjuk människa upp ur sängen, se till att hon får i sig frukost, går på toaletten och sedan hjälpa henne ner i sängen. Det var ju omöjligt och mamma fick mer tid.

undefined
"Mamma har jobbat i psykiatrivården och har varit den som har tagit hand om andra. Den dag hon behövde hjälp själv hade man önskat att hon hade fått det", säger Karin Gustavsson som är ledsen över hur hennes mammas sista tid blev.

Karin uppger att hon blivit lovad att det inte skulle vara så många olika personal som gick till hennes mamma.

– Planeraren sa till mig "när det gäller specialiserad sjukvård i hemmet så har vi från hemtjänsten fyra personal som jobbar, alla är undersköterskor, alla vet vad det innebär så det kommer att vara en liten trygg grupp som går till din mamma." Det lät jättebra.

Men så blev det inte.

– Det var katastrof. Jag slutade räkna när det var tio olika människor som kom till henne. De hade ingen koll på mammas sjukdom och vad hon behövde hjälp med alls.

– De stackarna på hemtjänsten som vill göra ett bra jobb, de får ingen chans till det, när de blir inkastade till så här svårt sjuka människor utan kunskap. De som hade kunskap var för få. Jag vill inte kritisera enstaka hemtjänstpersonal utan organisationen och systemet.

Karin säger att hennes mamma blev orolig.

– Hon var så full av morfin så hon visste inte vad det var för folk som kom. Mamma var rädd i sitt eget hem. De ringde inte ens på dörren utan stod bara plötsligt i hallen. Det är så förnedrande.

– De ställde bräddfyllda glas med vatten på hennes bord men hon orkade inte lyfta upp vattenglaset. De gånger jag kom in var hon jättetörstig, så jag var där nästan lika mycket i alla fall.

En dag var dörren olåst när Karin kom.

– Jag fick höra att hemtjänsten hade lämnat olåst för att nästa som kom inte hade tid att åka in på kontoret och hämta nyckeln.

Men efter en kort tid med hemtjänst gav Karin och de andra anhöriga upp.

– Det fungerade inte. Vi började prata om att mamma skulle flytta till SSIH:s boende på Riagården i Åkers styckebruk i stället. Det hade hon motsatt sig men då var hon så dålig och så rädd hemma. 

Karins mamma hann bara vara på Riagården i några dygn innan hon somnade in.

Karin är ledsen över hur hennes mammas sista tid blev.

– Det här är inte mänskligt. Det är inte okej att ha det så här på slutet.

Karin har tänkt att kontakta kommunen för att påtala bristerna.

Vanja Pettersson är områdeschef för hemtjänsten på Strängnäs kommun.

Hur snabbt kan hemtjänst sättas in om man har ett akut behov?

– Om du redan har hemtjänst och till exempel får magsjuka då kan man utöka med en gång. Men om man inte har hemtjänst behöver man kontakta kommunens biståndshandläggare och då får de skyndsamt utreda och skicka en beställning till utföraren, som ska verkställa hemtjänst inom 24 timmar, säger Vanja Pettersson.

I det fall jag skriver om tog det längre tid än så.

– Det är jättebra om man tar kontakt med chefen för utredningsenheten så får vi titta på vad som har hänt.

undefined
Vanja Pettersson är chef för hemtjänsten på Strängnäs kommun.

Hur arrangeras hemtjänsten om det är vård i livets slutskede?

– Först är det en legitimerad personal som gör bedömningen om en brukare är i ett palliativt skede. Sedan skickar den legitimerade personalen uppdrag till hemtjänsten gällande vilket sätt insatserna ska ges till personen. Vi försöker se till att det är van personal som har kompetens för den här uppgiften och att man känner sig trygg att utföra den.

Finns det någon riktlinje om hur många olika personer från personalen som ska besöka omsorgstagaren om det är palliativ vård?

– Vi har ingen skriven gräns. 

Här har en döende kvinna inte fått den omvårdnad hon behövde. Till exempel ställdes det bara fram vatten, som kvinnan inte hade möjlighet att dricka själv.

– Om den anhöriga inte redan har kontaktat enhetschefen så tycker jag att man ska göra det så att vi får titta på vad som har hänt.

Gör ni så ibland att ni lämnar dörren olåst hos omsorgstagare tills nästa personal kommer?

– Det ska man inte göra om det inte är så att omsorgstagaren själv vill det. Man ska öppna med hjälp av telefon eller den nyckel vi har. 

Nyligen kom undersökningen Hemtjänstindex som rankar hemtjänsten i landets 290 kommuner. Sammanställningen görs av SPF Seniorerna, Svenskt Kvalitetsindex och Seniorval.se. Indexet bygger på offentliga data.

År 2022 låg Strängnäs på plats 35 bland landets kommuner. 2023 rasade Strängnäs till plats 176 och i år har kommunen hamnat på plats 225.

Vad tror du att det beror på?

– Det finns en enkät som vi inte har svarat på. Sedan ser jag att många av förbättringspunkterna rör vår information på hemsidan. Där kommer vi i närtid titta på hur vi kan förbättra den, säger Vanja Pettersson.

När det gäller delområdet biståndshandläggning hamnar Strängnäs på plats 284 av landets 290 kommuner. Vad beror det på?

– Där handlar det också en hel del om vilken information vi har på hemsidan om biståndshandläggning. Sen behöver vi också se över hur vi systematiskt på en övergripande nivå följer upp vilka insatser Strängnäs kommuns invånare behöver och blir beviljade.

Vanja Pettersson berättar också att från och med den 1 januari ska biståndshandläggningen ingå i äldreomsorgens verksamhetsområde, istället för på myndighetsavdelningen.

– Vi tänker att vi kommer att kunna leverera äldreomsorg med högre kvalité nu när vi har ett helhetsgrepp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!