Personligt ombud larmar om systemfel på kommunen

Bortkopplade telefoner, obesvarade mejl och knapphändig information – den avdelning på kommunen som ansvarar för försörjningsstödet har stora problem med tillgängligheten för sina invånare. Det menar verksamheten Personligt ombud som larmar om systemfel.

Helén Ulin, gruppledare på Personligt ombud, står bakom systemanmälan.

Helén Ulin, gruppledare på Personligt ombud, står bakom systemanmälan.

Foto: Åsa Wallin, privat

Strängnäs2023-03-13 11:47

– Folk förlorar sin ekonomi och kan inte betala sina räkningar, vilket har lett till att många har stått inför en avhysning. Vissa berättar att de har sovit i en bil eller på olika soffor för att de inte kunnat behålla sin bostad, säger gruppledaren Helén Ulin.

Personligt ombud drivs av kommunerna och finansieras delvis med hjälp av Socialstyrelsen och länsstyrelserna. Deras uppdrag är att hjälpa sina klienter med att stötta och se till att insatser från hälso- och sjukvården och socialtjänsten planeras, samordnas och genomförs. En av verksamhetens viktigare uppdrag är att bistå i kontakten med enheten för ekonomiskt bistånd, den avdelning på kommunen som ansvarar för försörjningsstödet.

Enligt Helén Ulin upplever många av deras klienter att det är väldigt svårt att komma i kontakt med biståndshandläggarna på den verksamhet som för många är livsnödvändig. När klienternas personliga ombud rycker in är resultatet ofta detsamma – tystnad.

– När man ringer så tutar det inte upptaget, utan man får en röst som säger att personen inte är tillgänglig eller anträffbar. 

Redan den 24 november 2021 larmade Personligt ombud om bristande tillgänglighet på avdelningen. Den rapporten väntar de fortfarande på att få återkoppling på.

Till en början misstänkte personalen på Personligt ombud att det berodde på pandemin och begränsningarna kring möjligheten att hålla fysiska möten. Men sedan pandemin ebbade ut har väldigt lite hänt, tycker Helén Ulin.

– Vi upplever att det fortfarande är lika stängt, om inte ännu mer låst, säger hon.

På senare tid har handläggarna på Personligt ombud också kontaktas av personer som är utanför verksamhetens målgrupp, så som personer utan psykisk funktionsnedsättning. Även kuratorer, sjuksköterskor och personal på andra delar av Strängnäs kommun har hört av sig.

I Eskilstuna, där verksamheten också bedrivs, är situationen en helt annan, berättar Helén Ulin. Där får man ofta direkt kontakt eller återkoppling, om någon inte har tid.

– Enligt min bedömning handlar det inte om enskilda handläggare utan det är en organisationsproblematik på Strängnäs kommuns enhet som behöver åtgärdas, säger hon.

Michelle Johnsson, enhetschef på ekonomiskt bistånd, säger att det är olyckligt att anmälan uttrycker bilden av dålig tillgänglighet.

– Det är klart att vi vill ha en god relation med Personligt ombud och det verkar inte som att de har den upplevelsen, säger hon.

undefined
Tidningen har vid flera tidigare tillfällen rapporterat om upplevelsen av bristande tillgänglighet på kommunens biståndsenhet.

I november 2021 larmade Personligt ombud om bristande tillgänglighet på enheten. Några månader senare rapporterade också tidningen om att flera personer, både anställda på socialtjänsten och bidragssökande, riktade stark kritik mot enhetens kontakt med sina klienter. Då tillsatte socialnämnden en genomlysning av verksamheten.

– I granskningen som gjordes så framgick det att vi svarar väl an mot de krav som ställs på myndigheter. Jag kan tycka att vi inte har särskilt låg tillgänglighet men det är tråkigt att det upplevs så, säger Michelle Johnsson. 

Samtidigt så verkar kritiken kvarstå mer än ett år senare, har ni gjort tillräckligt?

– När vi fick resultatet av genomlysningen så skriver man ju att vi behöver jobba på upplevelsen av vår tillgänglighet, och det är något vi får fortsätta jobba med. Har vi inte kommit så långt att vi har mött upp i det nu är det verkligen på tiden att vi tittar på hur vi kan bli bättre på den delen framåt.

Enligt Personligt ombud upplevs enheten för ekonomiskt bistånd i Eskilstuna fungera bättre. Hur kan det skilja sig så mycket mellan två närliggande kommuner?

– Våran serviceskyldighet enligt förvaltningslagen är ju minimikrav man har på verksamheter, och sen får man själv som verksamhet bestämma hur mycket mer tillgänglighet man vill ha. Jag vet att de till exempel har receptionen bemannad längre än oss, men vår upplevelse är att det är ett lågt inflöde till vår reception.

Borde man nöja sig med minimikraven tycker du?

– Jag tycker inte att vi nöjer oss där utan att vi erbjuder flera funktioner som sträcker sig längre, och det återspeglas i rapporten. Sen är det även en kommunövergripande fråga hur tillgänglig man vill vara för sina medborgare vilket är svårt för mig att svara på, säger Michelle Johnsson.

Personligt ombud

Socialstyrelsen fördelar statsbidrag till länsstyrelserna som i sin tur fördelar medlen till kommuner som har inrättat verksamheter med personligt ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning. En kommun svarar inom ramen för socialtjänsten för verksamheten med personligt ombud.

Källa: Kunskapsguiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!