– Behovet finns därute om vi ska nå alla klimatmål. Det här är en utökad service för våra invånare och företagare så att man kan få enkla tips och råd för att förändra sin energiförbrukning, fortsätter hon.
Tjänsten nås genom Strängnäs kommuns kontaktcenter men tillhandahålls av det kommunägda bolaget Energikontoret i Mälardalen.
– Vi kommer vara ett team som hjälps åt att svara på frågor. Det är en oberoende kostnadsfri service, lite som en konsumentrådgivning, berättar Emelie Skoog, utvecklingsledare på Energikontoret.
Alla kommuner runtom i Mälardalen tillhandahåller energi- och klimatrådgivning och samverkar på olika sätt med Energikontoret i Mälardalen.
Vad brukar ni få för frågor?
– Ofta handlar det om uppvärmningssystem – om man till exempel har luftvärmepump, bergvärme eller vedpanna. Det kan ju lätt kopplas till ens elräkning, säger Emelie Skoog och fortsätter:
– Även förnybar energi och solel är en het potatis.
Tjänsten finns tillgänglig för invånarna, men även för till exempel företag och organisationer som är baserade i kommunen.
Emma Hjelm förklarar behovet att satsa på rådgivningen med den nyligen beslutade klimat- och energiplanen. I den finns ett stort antal ambitiösa mål, som kräver långtgående förändringar i kommunen.
– Den här tjänsten kan man väva in i det. Köper man till exempel ett hus och vill renovera, då kan man höra av sig dit och få tips och idéer, säger Emma Hjelm.