Vintern 2021/2022 uppvaktade han Strängnäs kommun med en namninsamling gällande situationen på närbelägna Nordfeldts väg.
Det gav resultat. Gatan vid Strängnäs Montessori smalnades av på en för skolbarnen farlig plats och den aktuella korsningen försågs med belysning.
– Det kändes bra. Men viktigast var ändå att Montessori flyttade sin personalparkering, säger Philip Thomasson Lerulf.
Två år senare har tvåbarnspappan alltså larmat kommunen igen.
Nu gäller det inte någon namnlista utan en skrivelse som han författat tillsammans med Jens Wingren, bosatt i en av grannfastigheterna.
Vi träffar duon i korsningen Sundbyvägen/Doktor Westmans väg i morgonrusningen en februaridag.
– För mycket trafik och för breda gator, summerar Jens Wingren, vars dotter är sex år och går på en annan skola i trakten.
– Vi ser en kittel av dåliga saker, när som helst skulle en olycka skulle kunna inträffa, resonerar Philip Thomasson Lerulf.
Han fortsätter:
– Se hur kaosartat det är.
Mest skrämmande är, tycker duon, att bilar använder nämnda korsning som vändzon.
– Att gång- och cykelbanan slutar i parken är också märkligt, säger Philip Thomasson Lerulf.
– Vi märker även att allt fler ungdomar kommer till skolan i A-traktorer. Det försvårar också situationen, tillägger Jens Wingren.
Philip Thomasson Lerulf har även märkt att många förare har svårt att hålla hastigheten, 30 km/tim.
Det fanns således flera anledningar till att duon nyligen fick besök av Anders Ekman (stadsmiljöchef) och Anders Jonsson (samhällsbyggnadsstrateg) från Strängnäs kommun.
Anders Ekman kan bara konstatera att mötet var givande, att lokalbornas oro var befogad och att något behöver göras:
– Ungdomarnas situation måste förbättras.
Att anlägga en gång- och cykelbana kostar förstås en slant men Anders Ekman anser att det vore väl investerade pengar.
– Jag har presenterat ett förslag för politiken, att ungdomar ska kunna cykla till skolan ligger helt i linje med vår plan
Den gång- och cykelbana som nu slutar "på gräsmattan" vid Sundbyvägen kommer att förlängas upp till Asken. Det innebär en sträcka på cirka 115 meter.
– Först kommer övergångsstället att smalnas av och tydliggöras, berättar Anders Ekman.
Gång- och cykelbanan ska anläggas på vänster sida av Sundbyvägen och Doktor Westmans väg och ersätter då den befintliga, och inte alls breda, trottoaren.
– Man räknar med en bredd på drygt två meter, och ny kantsten, upp till skolan.
Kan banan så klar till höstterminen?
– Jag hoppas det. Vi önskar ju att så många som möjligt, helst alla, cyklar eller går till skolan i stället för att åka bil.
Lika viktigt är att hindra bilar från att vända i korsningen och därför föreslår Anders Ekman att kantsten ska spikas fast även på höger sida av Doktor Westmans gata.
– Då kommer bilarna inte att köra upp på gräsmattan och vända, resonerar han.
Friskolan Asken räknar för tillfället in 334 elever i årskurs fyra–nio.
Biträdande rektorn Joakim Henriksson om planerna på en komplett gång- och cykelbana:
– Det är på tiden då alla elever måste, på ett säkert sätt, kunna ta sig till skolan gåendes eller per cykel.
Kan man hoppas på att fler cyklar och går till skolan i och med detta?
– Självklart är det vår förhoppning – dels ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, dels ur ett hälsoperspektiv.
Hur ser skolan på trafiksituationen på morgnarna, särskilt i korsningen innan skolan?
– Det är mycket trafik och många föräldrar kör sina barn ända fram till skolan.
Kör många elever A-traktorer till skolan?
– Vi har ett antal elever som kommer med A-traktorer och parkerar vid gräsplanen.
Philip Thomasson Leruf är på väg att inkassera en ny delseger.
– Helst skulle jag vilja att kommunen tog ett samlat grepp. Det här området som växer snabbt har glömts bort. Det fanns inte ens med i kommunens trafikplan från 2022.
Anders Ekman bemöter kritiken:
– Kommunen planerade inte att bygga friskolor här ute. Men vi får kritik när infrastrukturen inte fungerar. Och att göra saker är inte så lätt som folk tror. Bara nya Frejastråket och busshållplatsen med staket och övergångsställe gick på 2.5 miljoner så vi gör en hel del. Vi bytte även alla armaturer för ett par år sedan på Tosterön.
Anders Jonsson apropå nämnda trafikplan:
– Det var ett medvetet val att inte ta med Tosterön. Fokus låg på centrum. Det var där vi ansåg att den stora problematiken fanns.