När tidningen i november förra året berättade om vad Trafikverket ville prioritera i sin nationella plan var Hjulstabron på riksväg 55 norr om Strängnäs högt på listan – men inte högst. Det statliga anslaget skulle därför behöva ökas med tio procent för att den viktiga pusselbiten i den växande Mälartrafiken skulle kunna uppgraderas.
Nu står det klart att regeringen har beslutat satsa närmare 900 miljarder kronor på infrastrukturen under perioden 2022–2033. I summan ingår 400 miljoner kronor för en ny- eller ombyggnation av Hjulstabron.
Under fjolåret muddrades Mälarens farleder för att större fartyg ska kunna trafikera sjön. Men för att de riktigt stora fartygen ska kunna ta sig fram behöver Hjulstabron byggas om.
– Den når inte upp till det vi kallar Mälar-max, de riktigt stora fartygen. Det handlar inte bara om att anpassa bron för större fartyg, det behövs en ny bro eftersom brons tekniska livslängd är slut. Den behöver bytas ut, sa Einar Shuch, regional direktör vid Trafikverket, till tidningen förra året.
En rejäl satsning på Hjulstabron efterlystes även av Strängnäs kommun, i dess gemensamma yttrande med Region Sörmland om Trafikverkets förslag, samt av Mälardalsrådet. Och så blir det alltså.
Riksdagen har tidigare klubbat själva rambeloppet. Nu har regeringen också bestämt fler detaljer och gjort egna prioriteringar – däribland Hjulstabron.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) låter glad när han på måndagseftermiddagen får beskedet från tidningen:
– Det är väldigt väldigt bra. Vi har drivit på och lyft fram detta ur såväl moderat och kommunalt som 4M-perspektiv (Mälarstäderna Enköping, Eskilstuna, Strängnäs och Västerås, red anm.) för att bron fyller en så enormt viktig funktion. Det är så mycket mer än att det blir en robustare möjlighet att passera på 55:an. Framför allt så får vi utväxling för alla de investeringar som görs vid Slussen i Södertälje, i Västerås hamn och andra ställen i Mälaren, så att man kan förflytta godstransporter från lastbil till sjön, säger han.
Jämfört med Trafikverkets plan lägger regeringen dessutom fler miljarder på järnvägen, bland annat fyrspårig järnväg på pendlarsträckan Uppsala–Stockholm som under många år haft problem. Med det blir också mer pengar till Malmbanan och Sydostlänken, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).