Kritiken – brukarna har få matalternativ

Hemtjänsttagare som vill ha hjälp med inköp av varor hänvisas till Coop eller Ica. Det har rört upp känslor. "Jag vill att det här ska komma ut", säger en brukare. Åsa Eriksson, områdeschef för kommunens hemtjänst: "Om vi fick bestämma skulle vi vilja att brukarna kunde välja".

"Det handlar också om friheten att välja själv", säger en hemtjänsttagare som är kritisk till att hon inte kan välja matbutik. Åsa Eriksson, områdeschef på hemtjänsten i Strängnäs kommun: "Vi vill gärna ha ett samarbete med fler butiker".

"Det handlar också om friheten att välja själv", säger en hemtjänsttagare som är kritisk till att hon inte kan välja matbutik. Åsa Eriksson, områdeschef på hemtjänsten i Strängnäs kommun: "Vi vill gärna ha ett samarbete med fler butiker".

Foto: Hasse Holmberg/TT, Fanny Lindblad

Strängnäs2022-07-25 06:43

Sedan i mars har ungefär 80 personer introducerats till det nya systemet där matvaror beställs online och levereras till dörren via butikernas hemkörningstjänster. Med tiden hoppas hemtjänsten att alla deras 150 kunder som får hjälp med inköp, ska vara introducerade till systemet. 

Kunderna i Strängnäs måste beställa från Coop, medan de i Mariefred och Åker får välja mellan Coop eller Ica i Mariefred respektive Åker. Stallarholmen kan beställa via Coop och Ica – där hemtjänstens personal får leverera själva från Mariefred. 

– Vi kan inte välja det vi är vana vid och det som är billigast för oss. Det är storartat fel, man tänker inte på oss som får hjälp. Jag har inte råd att handla på Coop. Maten i dag är så pass dyr så man måste tänka på pengarna, säger en brukare som vill vara anonym.

Hon har pratat med andra brukare och hemtjänstpersonal och menar att flera är kritiska.

undefined
"De kommuner jag har pratat med har sagt att deras äldre uppskattar att sitta ner med sina hjälpare och uppleva butiken digitalt", säger Åsa Eriksson, områdeschef på hemtjänsten i Strängnäs kommun, om onlinehandeln.

Det var i oktober som socialnämnden beslutade om nya riktlinjer för hemtjänsten, som bland annat innebär att kommunen ska sträva efter att jobba mer med digitalisering – däribland skulle inskaffande av varor och tjänster ske mer digitalt. De skickade först ut ett brev med information i januari, som fick kritik för sin otydlighet. Sedan dess har flera brev delats ut.

– Informationen har varit urusel. Ingen har pratat med de gode männen som har hand om vår ekonomi om att det här ska ske, säger brukaren.

Informationsbreven går via personalen, berättar Åsa Eriksson, områdeschef på hemtjänsten i Strängnäs kommun.

– Med det första brevet uppmärksammade vi att vi inte hade informerat personalen ordentligt, men det har vi gjort nu och med de senaste utskicken har kommunikationsavdelningen varit med och hjälpt till. 

– Det har i alla fall varit direktiv från ledningens håll att de gode männen ska ha fått breven.

Att brukarna hänvisas till Coop och Ica beror på att de är de enda butikerna som har hemleverans och möjliggör handel online utan bank-id, förklarar Åsa Eriksson. Hos de butikerna är det även möjligt att dela upp fakturan, så att brukarna endast betalar varorna medan kommunen bland annat står för hemleveransen. 

– Vi vill gärna ha ett samarbete med fler butiker och om vi fick bestämma skulle vi vilja att brukarna kunde välja.

Är fler på gång?

– Inte vad jag vet. Jag hoppas på Ica Bengtsson, för jag vet att många som bor i närheten är vana vid att handla där.

undefined
Bodil Mellgren (S), ordförande i socialnämnden var med när beslutet om hemtjänstens nya riktlinjer klubbades igenom i höstas.

Bodil Mellgren (S), ordförande i socialnämnden, berättar att nämnden visste att det fanns handlare som kunde möjliggöra onlinehandel när riktlinjerna fastställdes, men inte hur många eller vilka. 

– Hur många handlare och vilka handlare det är, är ingen politisk fråga. Jag utgår från att det kommer bli fler. Syftet som är viktigt att påpeka är att det här ska frigöra mer tid hemma hos brukarna i och med att personalen slipper stå i kö och handla. 

Åsa Eriksson, som även utredde förslaget, utvecklar: 

– Ur brukarsynpunkt är det för att de ska få uppleva och se en butik digitalt, få större valmöjligheter i vad de vill handla och att de ska vara mer delaktiga. Sedan är det för att inte medarbetare eller de äldre ska behöva hantera så mycket kontanter. Det är även för att minska smittspridningen, då affärer har varit en stor smittohärd.

Maxtaxa

Summan av avgifterna för hemtjänst, ledsagning, trygghetslarm och omvårdnad får inte bli mer än ett maximalt belopp enligt gällande taxa.

Maxtaxa är ett bestämt belopp som är lika i hela landet och kan ändras från år till år.

För 2022 är maxtaxan 2  170 kronor/månad.

Källa: Strängnäs kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!