Sedan sju år driver Ewelyn Nordsten Strängnäs djuraffär på Storgatan.
I förra veckan fick hon läsa i tidningen om att kommunen kommit fram till att Storgatan är en lämplig plats att anlägga en cykelbana på när centrum ska bindas ihop med Tosterön.
Något som innebär att parkeringar skulle försvinna helt på ena sidan av Storgatan.
– Man kan räkna med 27 p-platser färre om det här blir verklighet, säger Andreas Henriksson, verksamhetscontroller på teknik- och servicekontoret.
Ewelyn Nordsten blir uppriktig bekymrad av att höra den siffran:
– Mina kunder är i stor utsträckning pensionärer. Varorna som de handlar av mig är ofta tunga, jag säljer 80 procent hundartiklar. Kunderna behöver komma nära butiken med sina bilar. Cyklar gör de knappast med foderpåsar.
– Ibland klagar kunderna på bristen på p-platser. Redan nu är det ofta fullt i närheten, jag har också letat efter plats ibland. Ser de inga platser kanske de åker vidare ...
På hennes sida (den med ojämna nummer) av den aktuella gatan får man bara stanna i en halvtimme på dagtid och på lördagar. Mot två timmar på motsatta sidan.
– Det har i och för sig inneburit en förbättring för mig, säger Ewelyn Nordsten.
Apropå cyklar kan hon berätta att det redan finns många cyklister som använder trottoarerna ...
– Galet. Mina kunder riskerar att bli påkörda.
Sedan två år har Ewelyn Nordsten en granne som lystrar till namnet Hundsalongen.
Där arbetar Josefin Blom och Rebecca Eriksson, bland annat med att trimma hundar. Duon vill heller inte ha någon cykelbana på gatan.
– Jag tror rent av att det skulle vara farligt. Här rör sig många äldre, många barn, det är mycket trafik och så finns det flera skymda korsningar, säger Josefin Blom.
Kollegan fyller i:
– I somras cyklade jag ofta längs med vattnet på väg mot centrum – det är trevligare. Även om det skulle kosta mer att iordningställa en cykelbana på Strandvägen tycker jag att det alternativet känns bättre.
Josefin Blom tror inte att någon av salongens kunder anländer på cykel.
– Nej, de får ofta gå från Stora torget. För dem kan den korta promenaden vara tuff nog.
Frisören Rimond El-Matni (Klipp-it) är gammal i gården på Storgatan:
– Antalet parkeringar här omkring har redan minskat. Alla företag drabbas. Skulle det försvinna 25 platser till vore det katastrofalt. Jag har kunder från andra samhällen, säger han.
– Det här är Strängnäs, inte Stockholm. Det blir ointressant att åka hit, funderar Rimond El-Matni.
Är du orolig för egen del?
– Nej, jag blir pensionär om åtta år. Det är värre för den yngre generationen. Folk som kommer från Eskilstuna eller Stallarholmen tar bilen till Strängnäs, de cyklar inte. Varför vill kommunen försämra möjligheterna att parkera? Det blev ju inte bättre av att Hospitalsgatan ska vara en sommargata.
Ihsan Yatan har drivit Mälarens pizzeria i 23 år. Han förstår inte heller varför det finns planer på att anlägga en cykelbana utanför hans fönster.
– Oj! Det skulle bli jättetufft för oss om ännu fler parkeringar försvann. Många av våra kunder tar bilen hit.
– Storgatan kallas för restauranggatan. Vi behöver alla p-platser vi kan få.
När Hospitalsgatan i fjol tillfälligt gjordes om till sommargata (beslutet är numera permanent) och därmed tappade biltrafiken var det en dålig nyhet för Mälarens pizzeria.
– Vi ligger ju delvis på Hospitalsgatan. Det var ett dåligt beslut. Om någon tillfrågat oss hade jag sagt nej, säger han.
Andreas Henriksson manar till lugn bland näringsidkarna.
– Jag förstår att det kan finnas en oro hos näringslivet i och med den utredning som gjorts. Strängnäs kommun tänker dock inte gå händelserna i förväg utan frågan om gång- och cykelbana på Storgatan kommer att utredas utifrån flera perspektiv. Då ska näringslivet beaktas.
Men om förslaget om cykelbana på Storgatan skulle klubbas igenom vad händer då med parkeringsplatserna?
– Även den frågan behöver utredas. Tidigare parkeringsutredningar och trafikplaner har visat på att beläggningen på stadens centrala parkeringar ligger på ungefär 50 procent, det innebär att tvär-, parallellgator och närliggande torg skulle kunna nyttjas i större grad.
Varför fick Ihsan Yatan inte uttala sig om sommargatan?
– Kanske att just denna näringsidkare har sin adress på Storgatan då och därför inte kom med. Men vi har å andra sidan haft en enkät ute som varit möjlig för alla medborgare att besvara.