Övergångsställe i ny skepnad när första cykelgatan anläggs

Ett bättre markerat övergångsställe, eventuellt med pollare och förstärkt belysning.
Det är vad Strängnäs kommun behöver beställa för att stadens allra första cykelgata ska kunna iordningställas.
– Det är vid Tosteröbron, där cykelgatan börjar, säger trafikplaneraren Andreas Hjerpe.

Andreas Hjerpe arbetar som trafikplanerare på Strängnäs kommun.

Andreas Hjerpe arbetar som trafikplanerare på Strängnäs kommun.

Foto: Angelica Säfvenberg

Strängnäs2025-03-12 05:34

Nyheten i korthet

  • Strängnäs kommun planerar att anlägga stadens första cykelgata på Norra Strandvägen och Västerviksgatan, med förbättrade övergångsställen och belysning.
  • Cykelgatan, som ska vara klar till skärtorsdagen den 17 april, kommer att ge cyklister företräde och diktera hastigheten.
  • Projektet, som kostar minst 200 000 kronor för första säsongen, är ett försök att främja cyklism och kommer att utvärderas för eventuell permanent implementering.

I november beslutade teknik- och fritidsnämnden att Norra strandvägen och Västerviksgatan (fram till de röda bodarna) under sommarhalvåret 2025 ska omformas till cykelgata.

Något som i klartext innebär att cyklister får företräde och dikterar hastigheten.

Tanken är att lägga ut linjer i Norra Strandvägens körbana. Markeringar som kommer att försvinna efter testperiodens slut.

– Vi gör inte detta för att begränsa bilismen utan för att främja cyklismen, att fler ska välja cykeln som transportmedel, säger Andreas Hjerpe.

Möjligheten att med cykel relativt ostört kunna ta sig från Tosterön till centrala Strängnäs eller vice versa är en fråga som varit på tapeten i flera år. En förstudie har dessutom gjorts i ämnet.

Förstudien kom fram till att Storgatan som cykelstråk betraktat var ett bättre alternativ än Strandvägen.

Men å andra sidan skulle det förstnämnda alternativet kräva väldigt markanta ingrepp och dessutom kosta mycket pengar: "Det handlar om en stor åtgärd med många utmaningar", har Andreas Hjerpe tidigare sagt till tidningen.

undefined
Cykelgatan börjar, eller slutar som ni så vill, vid brofästet på fastlandssidan. På bilden syns övergångsstället som behöver uppgraderas inför testet med cykelgata som kryper allt närmare.

En kompromiss blev därför att testa cykelgata i år.

– Den tar inte så lång tid att färdigställa. Om ingenting oförutsett inträffar ska cykelgatan kunna invigas den 17 april, på skärtorsdagen, berättar Andreas Hjerpe som tillägger att trafikhandläggaren ska beställa nya skyltar.

Den 750 meter långa sträckan börjar, eller slutar om ni så vill, vid Tosteröbrons brofäste.

Det befintliga övergångsstället i korsningen där har sett sina bästa dagar och inför omstöpningen till cykelgata behöver det märkas upp tydligare.

– Vi tittar även på belysningen och kanske märker ut platsen med pollare, förklarar Andreas Hjerpe.

– Vägarbetet kommer i första hand att göras nattetid för att inte störa trafiken alltför mycket, tillägger han.

Cykelgatan, som kostar minst 200 000 kronor för säsong ett, återställs lagom till marknadshelgen i oktober.

– Efter det vet vi om satsningen blir permanent. Det kan ju även visa sig att vi bör testa cykelgator på andra platser i stan. Kommunen är redo att ta emot synpunkter under tiden som försöket pågår. Man ska kunna lämna sina åsikter via vår hemsida, förklarar Andreas Hjerpe.

Vilka synpunkter har du fått inför anläggandet av cykelgata?

– Det är främst parkeringsfrågan som oroar de boende. Vi gör vad vi kan för att det ska bli bra.

Karta: Tosteröbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!