Under 2025 blir Norra Strandvägen cykelgata i sex månader – en gata där bilister får köra, men på cyklisternas villkor.
Det finns dock två knutar som måste lösas upp.
– Det är ett test, och vi kommer att behöva investera ungefär 200 000 kronor för en säsong, säger Andreas Hjerpe, trafikplanerare på Strängnäs kommun.
Föregående vinter skrev tidningen att en student vid Mälardalens högskola getts i uppdrag att göra en förstudie i vad som skulle passa bäst – en cykelbana längs med antingen Storgatan eller Norra Strandvägen. Valet föll på att gå vidare med att göra om Storgatan till ett cykelstråk.
Det är dock en tämligen lång process med många utmaningar.
– Under tiden vill vi göra ett test med cykelgata på Strandvägen, berättar Andreas Hjerpe.
Sträckan är cirka 750 meter. Den börjar vid brofästet på fastlandssidan och slutar i höjd med gästhamnen och Västervikens röda bodar. I båda fallen ska den anslutas till befintliga cykelbanor.
Frågan var uppe på veckans sammanträde i teknik- och fritidsnämnden.
– Förslaget klubbades igenom utan minsta diskussion, så beslutet var enhälligt, säger Andreas Hjerpe.
Bakgrunden till cykelgatan är ett beslut från 2020 på regeringsnivå.
– Den här typen av lösningar har testats i bland annat Stockholm, Linköping, Gävle och Eskilstuna, förklarar Andreas Hjerpe som i grannstadens fall syftar på Smedjegatan där asfalten i våras färgades röd.
Kommunens ambition är Strängnäs första cykelgata får premiär runt påsk (21 april) och består fram till Strängnäs marknad (kring 10 oktober).
– Vi testar det för att främja cyklismen, inte för att minska biltrafiken, fortsätter Andreas Hjerpe.
Vad får ni för 200 000 kronor?
– Det räcker till skyltning och markeringar i gatan. Men vi kanske behöver asfaltera gatan på några platser också.
Hur många skyltar går det åt?
– En i början och en i slutet i varje fall. Sedan kan man ju i princip placera skyltar i varje gathörn, om man tror att det skulle behövas.
Gångbanan intill Mälaren ska inte användas av cyklisterna utan tanken är att lägga ut linjer i Norra Strandvägens körbana. Markeringar som kommer att försvinna efter testperiodens slut.
– Exakt hur linjerna placeras är inte klart. På cykelgatan cyklar man som när man kör på en väg, höger sida men man behöver inte hålla till i kanten. Man kan ju vara i mitten av gatan, fast till höger om mittlinjen.
Det finns som sagt två knutar som måste lösas upp innan cykelgatan invigs.
– Det handlar dels om Tosteröbron, där det inte är helt givet hur vi ska markera övergången för dem som tar sig till och från Strandvägen. Dels finns det ett väldigt smalt ställe där bilar nu tillåts parkera och det redan är svårt att mötas. Där krävs en dialog med fastighetsägare och boende, så saken kommer att klarna under vintern och våren, berättar trafikplaneraren.
Nästa höst ska cykelgatan utvärderas.
– Det kan bli via enkät eller möten, säger Andreas Hjerpe.
Blir det succé tror du?
– Jag utesluter varken succé eller fiasko.
Tidningen har pratat med det rådgivande organet SKUR, Strängnäs kommuns ungdomsråd, för vilket cykelfrågan är viktig.
– Det är positivt att kommunen gör något för oss som cyklar. Men vi vill se en satsning på Storgatan, och väntar på ett slutgiltigt besked, säger Vidar Jöngren, ordförande i Skur och även tävlingscyklist.
Något löfte kan Andreas Hjerpe av förklarliga skäl inte ge:
– Det handlar om en stor åtgärd med många utmaningar, inte minst att många p-platser skulle försvinna.