Vårdcentralchefen: "Tur att vi har kompetent personal"

Veckan kunde ha börjat bättre för Vårdcentralen Strängnäs. Under i stort sett hela måndagen saknades internet. "Efter 07.30 kunde vi inte ta inkommande samtal", säger verksamhetschefen Mirja K Waldenström.

Vårdcentralens verksamhetschef Mirja K Waldenström berättar att fyra sjuksköterskor fick sätta sig på familjecentralen, där internet fungerade, för att utföra sina arbetsuppgifter.

Vårdcentralens verksamhetschef Mirja K Waldenström berättar att fyra sjuksköterskor fick sätta sig på familjecentralen, där internet fungerade, för att utföra sina arbetsuppgifter.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2023-12-12 13:12

Driftstörningen, som totalt drabbade cirka 8 000 kunder i Strängnäs kommun, var den andra som inträffat sedan hon tillträdde sin nuvarande tjänst i december 2022.

Det hände även i oktober. Som tur är har vi kompetent personal som gör allt de kan för att verksamheten ska fungera ändå, säger Mirja K Waldenström.

Efter halv åtta i måndags morse kunde vårdcentralen på Finningevägen inte ta emot inkommande samtal.

Vad man gjorde då? Jo, fyra sjuksköterskor begav sig till Familjecentralen i Gula rosornas företagsby.

I de lokalerna påverkades vi inte av driftstörningen, berättar Mirja K Waldenström.

– Så därifrån kunde vi besvara samtal och bemanna chattarna. Men vi hann inte med alla chattar, så det arbetet fick återupptas på tisdagen.

Vårdcentralen låg efter på flera fronter. Till exempel behövde de pappersremisser som skrevs under måndagen föras in i journalsystemet.

Fick bokade besök ställas in?

– Några stycken bokades om för att göra plats för fler jourbesök eftersom det var svårt att komma fram på telefon.

undefined
Mirja K Waldenström kunde komma in i datorn på tisdagen.

Vad gör ni för att ni inte ska vara lika sårbara i framtiden?

– Region Sörmland håller på med att hitta ett system. Den hub vi får nu täcker inte hela vårdcentralen. Vi har placerat den på labb där vi har ett högt flöde. Vi hoppas på en lösning som fungerar i alla våra lokaler framöver, om detta skulle hända igen.

Bodil Persson innehar motsvarande tjänst som Mirja K Waldenström på Vårdcentralen Mariefred.

– I dag återhämtar vi oss, säger hon på tisdagen.

Det uppstod köer till labb under måndagen och vissa kunder klarade man därför inte av att hantera.

– De ombads att komma nästa dag.

När telefonsystemet var ur funktion fick personalen använda sig av egna mobiltelefoner.

undefined
Vårdcentralen i Mariefred drabbades också av måndagens internetkaos.

– Men det går mycket långsammare. Chattarna blir svårare att hantera. Så det finns lite att städa upp, konstaterar Bodil Persson.

Förutom de som tvingades vända i dörren till labbet drabbades inga patienter av teknikstrulet, enligt henne.

– Akuta åkommor hanterar vi!

Folktandvården i Strängnäs, som huserar ovanpå tidigare nämnd vårdcentral, var utan internet från 07.15 fram till stängningsdags vid 17-tiden.

– Så exakt när felet hade åtgärdats vet jag inte, säger klinikchefen Dorota Svensson.

– Det som hände var att vi tvingades ringa återbud till tio patienter. Eftersom nätet inte fungerade kunde vi inte se på datorerna exakt vilka behandlingar som skulle genomföras, tillägger hon.

Fick ni tag på alla?

– Ja, det lyckades och vi använde våra privata telefoner.

När får patienterna komma tillbaka?

– Nu inför julen är vi ganska fullbokade, så det blir nog i januari. Men det kan variera.

undefined
Dorota Svensson är klinikchef på Folktandvården i Strängnäs, som inte kunde framkalla röntgenbilder eller utföra mer avancerade lagningar då internet låg ner under måndagen.

Röntgenbilder gick inte att framkalla och de som hörde av sig angående riktigt akuta besvär hänvisades till en tandklinik i Eskilstuna.

– Där kunde de få en tid samma dag. Men det var ingen som åkte dit, berättar Dorota Svensson.

Folktandvården har en digital incheckning vid entrén, men i måndags hänvisades kunderna till den vanliga receptionen för att anmäla sig.

Att så många kunder, inte bara sjukvården, i stora delar av kommunen blev utan internet berodde enligt leverantören Fibra på att en stamkabel i Eskilstuna blivit avgrävd. "Kabeln har flera förbindelser till olika operatörer, inte bara Fibra. Kabelbrottet påverkar både IP-telefoni, tv-tjänster och internet", skrev Fibra på sin hemsida.

Vid 19.15 gick företaget ut med att felet var åtgärdat.

Karta: Vårdcentralen Strängnäs
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!