– Öppnandet skedde så att säga i skymundan, konstaterar Krister Pihl, projektansvarig från kommunens sida.
Marmorgatan mäter cirka 800 meter från Skiffervägen till cirkulationsplatsen vid Kalkstensgatan i Biskopskvarn.
– Till att börja med är det nog mest fordon som ska till och från Panattonis på Gorsingeberget som kommer att använda den nya vägen, liksom personal på Riddermark bil. De har anläggningar på båda sidor av E 20, funderar Krister Pihl.
Tidningen var efter smygöppningen sannolikt bland de allra första att rulla nerför backen mot Biskopskvarn.
– Ännu så länge är det grov asfalt på vägen. När tomterna längs med Marmorgatan bebyggts kommer vi att toppa med finare asfalt med målade linjer, lovar Krister Pihl.
Belysning har varit på plats sedan tidigt i somras och parallellt med gatan finns en gång- och cykelbana i grus. Den kommer inte att förses med asfalt inom överskådlig tid.
– Först vill vi ha el och fjärrvärme på plats, berättar Krister Pihl.
Vad händer framöver kring den här gatan?
– Esem (Eskilstuna Strängnäs energi och miljö) tar vattenprover, i viadukten under E 20 ska vi asfaltera på trottoaren för fotgängare och cyklister plus att belysningen behöver förstärkas – det kan kännas lite otryggt nu. Ett vägräcke ska upp också.
Totalkostnaden blir?
– Cirka 30 miljoner kronor inklusive VA och belysning. Bygget bekostas av kommunen och med exploateringsbidrag.
Som tidningen nyligen berättat är det 40 km i timmen som ska gälla på Marmorgatan.