Tågväxeln i Härad mellan Strängnäs och Eskilstuna håller på att bytas ut, vilket tidningen tidigare har berättat. En installation skedde redan i maj förra året och planen var att växeln skulle vara i drift förra hösten.
– Vi är försenade med cirka ett år. Fullständig inkoppling planeras nu att ske helgen vecka 41 och då stängs tågtrafiken av ett dygn, berättar Per-Eric Metso, projektledare på Trafikverket.
Avstängningen startar lördag den 12 oktober klockan 07.00 och trafiken släpps på söndagen den 13 oktober klockan 07:00. Det sätts då in ersättningsbussar mellan Nykvarn och Eskilstuna för tågavgångarna. Det kommer att innebära längre restid.
Varför har arbetet med tågväxeln tagit längre tid än väntat?
– Det är en säkerhetsdokumentation från olika leverantörer och vårt interna arbete med att paketera ihop det som har tagit mycket längre tid än vi kunde bedöma. Transportstyrelsen ska ge oss ett godkännande till slut, de kontrollerar av att vi har gjort allt säkerhetsarbete.
Den nya höghastighetsväxeln kommer att innebära kortare restid åt ena hållet. Från Stockholm mot Eskilstuna kommer tåget att kunna köra 160 kilometer i timmen i Härad mot tidigare 80 med den gamla växeln. Detta ska ge en tidsvinst på fyra minuter på hela sträckan Stockholm–Eskilstuna. Förändringen träder i kraft den 23 oktober. Från andra hållet kommer tåget att kunna köra tvåhundra kilometer i timmen precis som tidigare.
Höghastighetsväxeln blir den första i sitt slag i Sverige.
– Det är därför vi har den här säkerhetsprocessen. När växeln är installerad här kan den användas runt om i hela landet med det här som grund.
Växeltypen är tänkt att användas i den nya Ostlänken.
Tågen mellan Eskilstuna och Stockholm har under en tid behövt sänka hastigheten förbi Härad till 40 kilometer i timman på grund av växelbytet. Hastighetsnedsättningen har enligt Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik, bidragit till försämrad punktlighet och fler förseningar.
– När växeln är inkopplad finns det bättre möjligheter för tågen att åter kunna köra på den restid som står i tidtabellen. I dagsläget tappar vi två minuter och riskerar att förseningen till slutstation blir ännu större, eftersom det är svårt att köra in tiden. Eftersom det är enkelspår på delar av sträckan mot Stockholm så måste ett försenat tåg kanske stanna och vänta in ett mötande tåg, säger hon.