I december 2019 dog en amerikansk kvinna under ett besök hos sina svenska släktingar. Hennes anhöriga anlitade den digitala begravningsbyrån Funera, som fick i uppdrag att se till att kvinnan blev kremerad och få askan fraktad till hemlandet i en urna.
Men handläggningen av intyget som krävdes för att få kremera kvinnan dröjde, och anhöriga erbjöd sig att själva transportera askan för att påskynda transporten. När datumet för flygresan till släkten i USA närmade sig, utan att kvinnan hunnit kremeras, tog Funeras representant saken i egna händer.
I förhör beskriver representanten hur han "hade det stressigt på jobbet och tog ett dåligt beslut" när han "tog en genväg" genom att fylla en urna med grus och aska från sin eldstad. Han lämnade sedan ut urnan tillsammans med ett signerat papper som intygade att innehållet var den avlidna kvinnans aska.
Ett år senare fick kvinnans anhöriga ett brev från en kyrkogårdschef i södra Sverige, som undrade när familjen tänkte hämta ut kvinnans kvarlevor, som stått i kyrkans förvar sedan kremationen. Efter viss förvirring förstod parterna att Funera måste ha lämnat ut "fel aska" med flit.
Begravningsrepresentanten, som ska ha avslutat sin tjänst efter händelsen, dömdes i slutet av september för oredligt förfarande och 80 dagsböter á 50 kronor. Funera ska också ha ersatt de anhöriga för kostnaderna för flyg och kremation.