Svar pÄ David Aronssons (V) och Tanja Henrikssons (V) debattartikel 14/3, "HemtjÀnstbolag ska inte fÄ bryta mot reglerna".
SjÀlvklart ska inget privat bolag inom hemtjÀnst eller annan verksamhet fÄ bryta mot ingÄngna avtal. Att VÀnsterpartiet Àr emot Valfrihet inom HemtjÀnsten Àr ju ingen nyhet. Redan 2010 fattade KommunfullmÀktige beslut om införande av Lagen om valfrihetssystem. De privata företagen utför hemtjÀnst pÄ uppdrag av kommunen som granskar kompetens och lÀmplighet, utbildningsnivÄ, att utföraren betalar socialförsÀkringar, följer rÄdande lagstiftning, intyg pÄ stabil ekonomi för bolaget och att insatser kan utföras enligt kvalitetskraven.
Kommunen granskar inte utförarnas eventuella dotterbolag, styrelsens privatekonomi eller de anstÀlldas privatekonomi (IVO:s ansvar). Sedan 2019 behöver alla hemtjÀnstverksamheter tillstÄnd frÄn Inspektionen för vÄrd och omsorg (IVO) som granskar lÀmplighet och ekonomiska förutsÀttningar att bedriva verksamheten.
Under Ären har socialnÀmnden genomfört regelbundna uppföljningar gÀllande kvalitet och rÀttssÀkerhet i utförandet av bistÄndsbesluten enligt socialtjÀnstlagen. Resultaten presenteras för socialnÀmnden. Val av ÄtgÀrd beror pÄ typ av kvalitetsbrist. Bevisbördan ligger pÄ socialnÀmnden vid uppsÀgning av eller hÀvning av ett avtal.
Ingen av utförarna har visat brister i utförandet eller kvaliteten av den omfattning att en hÀvning av avtal ska vara aktuellt. Den beviljade och utförda tiden kontrolleras varje mÄnad för att sÀkerstÀlla att brukarna fÄr den hjÀlp de Àr i behov av.
Vi strÀvar efter att ha sÄ lika hantering som möjligt, varför vi inför insatsregistrering nÀr vi kan garantera en rÀttssÀker hantering av brukarnas information. Brukarnöjdheten Àr hög i StrÀngnÀs kommun samtidigt som det finns saker som behöver förbÀttras.
TyvÀrr sÀgs inget frÄn debattörerna om nÄgra direkta ÄtgÀrder eller ens förslag pÄ vad som skulle kunna bidra till att minska dessa förvÀntade kvalitetsproblem. MÀrkligt!
Nu invÀntar vi den rÀttsliga process som pÄgÄr. En process som socialnÀmnden Àr vÀl informerad om Àven om vi valde att inte namnge företagen. VÄr bedömning Àr att vi har beredskap att klara företagens uppdrag. VÄrens uppföljning av hemtjÀnsten fokuserar pÄ ekonomi, kvalitet och kvalitetsledningssystem.
Alla som har beviljats hemtjÀnst ska kÀnna sig trygga med att vi vill leverera omsorg och service med en bra kvalitet oavsett om denna sker i kommunens egen regi eller i privat regi.
Bodil Mellgren (S)
Ordförande SocialnÀmnden
StrÀngnÀs kommun