StrÀngnÀs har inte kunnat hÀva hemtjÀnstavtal

Vilka direkta ÄtgÀrder vill VÀnsterpartiet ta till för att förbÀttra hemtjÀnsten i StrÀngnÀs, undrar Bobil Mellgren (S).

Vilka direkta ÄtgÀrder vill VÀnsterpartiet ta till för att förbÀttra hemtjÀnsten i StrÀngnÀs, undrar Bobil Mellgren (S).

Foto: Joakim Serrander

Debatt2020-03-20 05:41
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ David Aronssons (V) och Tanja Henrikssons (V) debattartikel 14/3, "HemtjÀnstbolag ska inte fÄ bryta mot reglerna".

SjĂ€lvklart ska inget privat bolag inom hemtjĂ€nst eller annan verksamhet fĂ„ bryta mot ingĂ„ngna avtal. Att VĂ€nsterpartiet Ă€r emot Valfrihet inom HemtjĂ€nsten Ă€r ju ingen nyhet. Redan 2010 fattade KommunfullmĂ€ktige beslut om införande av Lagen om valfrihetssystem. De privata företagen utför hemtjĂ€nst pĂ„ uppdrag av kommunen som granskar kompetens och lĂ€mplighet, utbildningsnivĂ„, att utföraren betalar socialförsĂ€kringar, följer rĂ„dande lagstiftning, intyg pĂ„ stabil ekonomi för bolaget och att insatser kan utföras enligt kvalitetskraven. 

Kommunen granskar inte utförarnas eventuella dotterbolag, styrelsens privatekonomi eller de anstĂ€lldas privatekonomi (IVO:s ansvar). Sedan 2019 behöver alla hemtjĂ€nstverksamheter tillstĂ„nd frĂ„n Inspektionen för vĂ„rd och omsorg (IVO) som granskar lĂ€mplighet och ekonomiska förutsĂ€ttningar att bedriva verksamheten. 

Under Ă„ren har socialnĂ€mnden genomfört regelbundna uppföljningar gĂ€llande kvalitet och rĂ€ttssĂ€kerhet i utförandet av bistĂ„ndsbesluten enligt socialtjĂ€nstlagen. Resultaten presenteras för socialnĂ€mnden. Val av Ă„tgĂ€rd beror pĂ„ typ av kvalitetsbrist. Bevisbördan ligger pĂ„ socialnĂ€mnden vid uppsĂ€gning av eller hĂ€vning av ett avtal. 

Ingen av utförarna har visat brister i utförandet eller kvaliteten av den omfattning att en hĂ€vning av avtal ska vara aktuellt. Den beviljade och utförda tiden kontrolleras varje mĂ„nad för att sĂ€kerstĂ€lla att brukarna fĂ„r den hjĂ€lp de Ă€r i behov av. 

Vi strĂ€var efter att ha sĂ„ lika hantering som möjligt, varför vi inför insatsregistrering nĂ€r vi kan garantera en rĂ€ttssĂ€ker hantering av brukarnas information. Brukarnöjdheten Ă€r hög i StrĂ€ngnĂ€s kommun samtidigt som det finns saker som behöver förbĂ€ttras. 

TyvĂ€rr sĂ€gs inget frĂ„n debattörerna om nĂ„gra direkta Ă„tgĂ€rder eller ens förslag pĂ„ vad som skulle kunna bidra till att minska dessa förvĂ€ntade kvalitetsproblem. MĂ€rkligt! 

Nu invĂ€ntar vi den rĂ€ttsliga process som pĂ„gĂ„r. En process som socialnĂ€mnden Ă€r vĂ€l informerad om Ă€ven om vi valde att inte namnge företagen. VĂ„r bedömning Ă€r att vi har beredskap att klara företagens uppdrag. VĂ„rens uppföljning av hemtjĂ€nsten fokuserar pĂ„ ekonomi, kvalitet och kvalitetsledningssystem. 

Alla som har beviljats hemtjĂ€nst ska kĂ€nna sig trygga med att vi vill leverera omsorg och service med en bra kvalitet oavsett om denna sker i kommunens egen regi eller i privat regi.

Bodil Mellgren (S)
Ordförande SocialnĂ€mnden 
StrÀngnÀs kommun