Vad hÄller Eskilstuna Logistik och Etablering och kommunens politiska ledning pÄ med?
I oktober informerade logistikbolagets vd, David Hofmann, den egna styrelsen och styrelsen i Àgarbolaget Eskilstuna Kommunföretag om en nÀra förestÄende försÀljning av flygfÀltet i Kjula, Àven kallad Eskilstuna flygplats. Kommunstyrelsens ordförande, Jimmy Jansson (S), tog med samma information i sitt skriftliga svar pÄ en interpellation frÄn VÀnsterpartiets gruppledare, Maria Forsberg.
Det heter att ett konsortium bestĂ„ende av bland annat Niedersachsen Bank, tidigare refererad till som âtysk storbankâ, och en Dubai-baserad industrigrupp. Allt pĂ„stĂ„s hĂ„llas samman av Blend Finance â âfinansiell global rĂ„dgivare och i vissa fall investerareâ.
I informationen till styrelserna finns Ă€ven en prislapp â motsvarande 200-250 miljoner kronor för flygfĂ€ltet. I ett senare skede ska man köpa ytterligare mark och bygga ut det till en internationell flygplats.
Men, som EK/ST berÀttar pÄ nyhetsplats, finns det stora problem med den berÀttelsen. NÄgon Niedersachsen Bank existerar inte. Den bank som logistikbolagets vd angav till tidningen, genom en hemsidesadress, NBank, Àr ingen storbank eller ens en affÀrsbank utan delstaten Niedersachsens organ för nÀringslivsstöd. Banken förnekar bestÀmt sin inblandning i flygaffÀren. Samma sak gör en affÀrsbank som ligger i Niedersachsen och som tidningen kontaktat för att utesluta missförstÄnd.
NĂ€r sĂ„ tidningen konfronterar ordföranden i Eskilstuna Logistik och Etablering AB, Johan Holmqvist (nominerad av Moderaterna), Ă€r beskedet att bolaget âgĂ„r in i en tyst periodâ under vilken inga intervjuer om flygplatsen ges. Vidare sĂ€ger Holmqvist att det finns âinget caseâ till dess att det finns ett konkret erbjudande om att köpa flygplatsen. âAllt annat blir en gissningslek och det vill jag inte Ă€gna mig Ă„t.â
Det Àr sÄ dags. Har man sagt A fÄr man nog vara sÄ snÀll att Àven sÀga B, C och D. à tminstone nÀr det Àr sÄdana egendomligheter med de uppgifter som logistikbolagets ledning och kommunstyrelsens ordförande har gett.
För frÄgorna hopar sig. Vilken inblick har vd, David Hofmann, och styrelseordförande Johan Holmqvist, i den pÄstÄdda affÀren? Vad vet de om de pÄstÄdda deltagarna i det pÄstÄdda konsortiet?
Hur mycket vet logistikbolagets och Eskilstuna Kommunföretags styrelser om dessa köpare? Eller rÀttare sagt, hur mycket har styrelserna bemödat sig att fÄ veta nÀr de informerades om den förestÄende affÀren och de stora summor som köparna sÀgs villiga att betala? Har nÄgon gjort den avancerade efterforskningen i form av en nÀtsökning pÄ Niedersachsen Bank och dÀrefter stÀllt frÄgor till vd:n?
Det stÄr klart att nÄgra utomstÄende svenska aktörer har en nyckelroll i affÀren. Vilka Àr de? Vilka egna intressen har de i processen? FÄr de betalt av logistikbolaget? Hur mycket har i sÄdana fall redan betalats ut?
Och varför har kommunstyrelsens ordförande, Jimmy Jansson (S), sÄ dÄlig koll pÄ vad han tar med i sitt interpellationssvar, i sin officiella information till kommunfullmÀktige och medborgarna?
Johan Holmqvist borde veta bĂ€ttre Ă€n att tro att hans âtysta periodâ kommer att respekteras. Detta Ă€r ett kommunalt bolag med krav pĂ„ öppenhet. FrĂ„gorna ovan kan stĂ€llas av vem som helst i vilka kanaler som helst, exempelvis av oppositionen pĂ„ det fullmĂ€ktigemöte dĂ€r Jimmy Jansson var pĂ„ vĂ€g att agera buktalardocka Ă„t den som Ă€r upphovsperson till uppgifterna om den pĂ„stĂ„dda flygplatsaffĂ€ren.
Det finns mÄnga skÀl till varför de hÀr flygdrömmarna inte hör hemma i Eskilstuna. Men nu rÀcker denna slutsats: Till dess att motsatsen bevisas fÄr hela denna flygplatsaffÀr betraktas som ett luftslott.