Gårdsförsäljning stärker besöksnäringen

Bryggarna är överens, de vill absolut inte tappa Systembolaget som försäljningskanal. Det skriver centerpartisterna John Carlsson och Victoria Barrsäter.

Bryggarna är överens, de vill absolut inte tappa Systembolaget som försäljningskanal. Det skriver centerpartisterna John Carlsson och Victoria Barrsäter.

Foto: Virginia Mayo

Replik2022-04-06 20:16
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Centerpartiet vill utveckla besöksnäringen och underlätta företagande på landsbygden. Gårdsförsäljning är ett verktyg för det.

Åke Wredén skriver i en ledare i EK/ST (31/3) om alkohollobbyister, sprithögern och att ”pratet om gårdsförsäljning på landsbygden handlar egentligen om att spritbrännerier och starkölsbryggare ska öppna egna flaskbutiker, vanligen i städer”. Den bild som Åke Wréden ger av förslaget om gårdsförsäljning och Centerpartiet är felaktig. 

Under de senaste två månaderna har vi besökt de flesta mikrobryggerierna i Sörmland, merparten ligger på landsbygden. De brinner för hantverket och är stolta över att kunna erbjuda god, lokal dryck. Marginalerna är små och få kan försörja sig på sin verksamhet. De behöver verkligen vara kreativa i sitt sätt att marknadsföra sig och nå ut med sina produkter. För att få upp lönsamheten jobbar många med upplevelsen runtom bryggningen med restaurang, Bed and Breakfast och andra aktiviteter.

Alla har gett sin syn på förslaget om gårdsförsäljning. Bryggarna är överens, de vill absolut inte tappa Systembolaget som försäljningskanal. Den är oerhört viktig för dem. Däremot vill de ge besökarna som kommer för att titta på bryggeriet eller delta i en dryckesprovning möjligheten att köpa med sig några flaskor lokalproducerad öl hem. 

Utredningen visar att detta grepp kommer göra stor nytta för besöksnäringen utan att försämra folkhälsan. Begränsningarna i förslaget att försäljningen måste kopplas till en upplevelse förhindrar också de ”flaskbutiker” som Wredén påstår kommer poppa upp i städerna.

Gårdsförsäljning är bara en del i att förbättra förutsättningarna för dryckesproducenter som ofta är verksamma på landsbygden. Ett annat förslag som Centerpartiet driver och som de bryggerier vi träffat ser som ännu viktigare är en differentierad alkoholskatt. Små alkoholproducenter har svårt att hävda sig mot större producenter eftersom öltillverkning har enorma stordriftsfördelar.  Inom EU använder sig samtliga länder utom Sverige och Spanien av denna typ av beskattning. Med en lägre skatt upp till en viss produktionsvolym skulle branschen fortsätta att utvecklas och fler jobb skapas, ofta belägna på landsbygden.

Genom båda dessa centerpartistiska förslag kommer vi att stärka besöksnäringen och underlätta företagande på landsbygden.

John Carlsson (C)
Regionkandidat

Victoria Barrsäter (C)
Riksdagskandidat

SVAR: Det alkohollobbyn vill är inte att främja någon besöksnäring, utan att underminera Systembolaget så att drickandet ökar. Begränsningarna som ska framställa senaste förslaget som mer ofarligt blir nästa mål för lobbyisterna att försöka sopa undan.

Skälet för alkoholskatt är att etanol är beroendeframkallande och ger svåra medicinska, sociala och samhällsekonomiska skador. Skadeverkan per liter är samma, oavsett företagsstorlek. Centern borde även i den här frågan hålla fast vid att bra näringslivsklimat i allmänhet, liksom stimulanser till glesbygd, ska upprätthållas med generella medel, inte kryphål och specialregler för vissa slags företag.

Åke Wredén