Därför litar vi inte på privat hemtjänst

Vad vi säger är att kommunen har ett antal krav som ska uppfyllas av bolagen som har avtal med kommunen. Skriver David Aronsson och Tanja Henriksson
Vänsterpartiet Strängnäs.

Vad vi säger är att kommunen har ett antal krav som ska uppfyllas av bolagen som har avtal med kommunen. Skriver David Aronsson och Tanja Henriksson Vänsterpartiet Strängnäs.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2020-04-03 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Tove Hammarfeldt 2020-03-23 och Thore Berggren(M)2020-04-01.

“Hemtjänstföretag fuskade 100 gånger - kastas ut ur kommunen”, “Väsby säger upp avtalet med skandalhemstjänsten”, “Hemtjänstföretag polisanmäls för bedrägeri”, “Norrköpings kommun polisanmäler hemtjänstföretag”. Det är fyra nyheter av ett större antal under 2019 och början på 2020 på samma tema. 

Tove Hammarfeldt skriver den 24 mars att hon är arg över att vi har så lite förtroende för privat hemtjänst. Ovan har du svaret. Inkompetens och fusk i kombination med ägare som vill ha vinst från sin investering. Vi ser alltför ofta att vi har rätt i att privatiseringar inte är bra för de som behöver samhällets hjälp.

Vi har däremot inte sagt något om just Hemmablick, inte heller om något av de andra bolagen som inte fått tillstånd från IVO. Tvärtom så har vi i debatt i tidningen, på nätet och i kommunstyrelsen och fullmäktige ansträngt oss för att inte namnge bolagen.

Vad vi säger är att kommunen har ett antal krav som ska uppfyllas av bolagen som har avtal med kommunen. De kraven är avgörande för att kvalitén i grunden ska upprätthållas. Om Hemmablick klarar sitt tillstånd genom sitt överklagande så förväntar vi oss ändå att ni följer avtalet samt att nämnden kontrollerar det och agerar på avvikelser.

De som är positiva till vinstdrivande bolag i välfärden bör ju ställa sig frågan om de då vill att bolag som följer avtalen ska få konkurrens av de som får kostnadsfördelar av att inte följa krav och regler.