Kulturdebatt
Krönikan "Vi krigar varje dag – för våra läsares skull" (19 november) var ett svar på uttalanden som Johan W Eriksson gjort i en intervju som publicerades i tidningen Journalisten (17 november).
Där påstår Eriksson att "det fanns ingenstans lokalt att få ut texter om kultur" och att "det var länge sedan de (tidningarna i Sörmlands media) köpte in frilansjobb om kultur".
Det stämmer helt enkelt inte. Sörmlands Medias kulturredaktion har flera frilansmedarbetare som levererar olika typer av kultur- och nöjesreportage, krönikor och recensioner – varje vecka.
Dessutom ville jag bemöta artikelns utsaga om "en nedmonterad lokal kulturkritik".
Sanningen är den att Sörmlands Medias kulturredaktion ger stort utrymme åt och lägger stora resurser på recensioner, främst av lokala evenemang men även film, tv-serier, litteratur och teater på nationell nivå.
Glädjande nog ser vi att dessa oftast blir mycket lästa av våra prenumeranter.
Och det är just vad våra läsare efterfrågar som till stora delar styr vilken typ av kultur- och nöje Sörmlands Medias kulturredaktion prioriterar. Det som Johan W Eriksson kallar "uppmärksamhetsekonomins algoritmstyrda brus".
Vi kan inte skriva för byrålådan. Vi ska leverera kultur- och nöjesjournalistik åt våra prenumeranter i Sörmland. Och dessutom få fler att vilja prenumerera så att våra lokaltidningar i Sörmland kan överleva på sikt.
Vi har inte något presstöd och är inte ett public serviceföretag.
Därför har vi kvantitativa mål, javisst. De handlar dels om att nå och engagera fler läsare, och dels om att bli relevanta för yngre läsare i åldern 30-50 år, samt öka andelen kvinnor som syns i våra artiklar.
Jag vill hävda att dessa mål också är kvalitativa. De ställer krav på oss att göra god och läsvärd journalistik. Och ju fler som läser och blir engagerade desto bättre för såväl kulturen som demokratin. Ingen skulle vinna på att vi ägnade huvuddelen av våra resurser åt att skapa artiklar om sådant som väldigt få bryr sig om.
Samtidigt vill jag med emfas understryka att Sörmlands Medias kulturredaktion inte har slutat att bevaka traditionell och smal kultur, trots att läsarintresset är svagt.
Mellan 29 oktober och 29 november 2022 har vi skrivit och publicerat 78 unika artiklar. De fem minst lästa på våra sajter handlar om konstutställningar, jazzkonserter och klassisk musik. De fem mest lästa handlar om kända personer som Christer Lindarw, popkonserter och Sveriges äldsta DJ som giggade på en nattklubb i Eskilstuna för 50-plussare.
Av de 78 artiklarna är 17 recensioner, sju handlar om lokala konstutställningar och tre om klassisk musik och jazz. Resten är krönikor, reportage och artiklar om kommande kultur- och nöjesevenemang.